جواد شمقدری در پی شنیده هایی مبنی بر قطع بودجه صدا و سیما توسط دولت گفت: بنده برای اولین بار که این مطلب را شنیدم تردید کردم که واقعیت دارد یا خیر؛ اگر این مسأله واقعیت داشته باشد نشانه بسیار خطرناکی است، چرا که علاوه بر اشاعه شیوه خفقان در فضای رسانه ای و تبلیغاتی و صدا و سیما، نشان دهنده رفتارهای کودکانه و غیرمنطقی در مسئولان دولت است!

عضو هیأت امنای هیأت اسلامی هنرمندان افزود: دولت قطعاً روش های دیگری هم دارد تا بتواند از اهرم های فشار برای هماهنگ کردن سازمان صدا و سیما با خود استفاده کند!! کمااینکه دولت فعلی از روزهای اول روی کار آمدنش این روش ها را به کار گرفته، به نوعی که برخی افراد وابسته به دولت در برنامه های انتقادی و میزگردها حضور پیدا می کردند و با موضع گیری به نفع دولت، مواضع صدا و سیما را تغییر می دادند.

مشاور رئیس جمهور در امور هنری دولت نهم خاطرنشان کرد: ما طی این سال ها بعضاً شاهد بودیم بسیاری افراد که وابسته دولت نبودند رسماً ممنوع التصویر شدند و هیچ گاه به تلویزیون دعوت نشدند و در نقطه مقابل افراد مورد نظر دولت آمدند و برنامه گرفتند و به نفع دولت در رسانه ملی موضع گرفتند. در واقع دولت از روش های پنهانی فشارهای خود را بر صدا و سیما داشت و حالا هم می توانست بدون آنکه کسی متوجه شود این فشارها را تشدید کند.

این کارگردان سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه متأسفانه موضع مدیریت تلویزیون در مقابل با فشارهای دولت منفعلانه است تصریح کرد: به عقیده بنده مدیریت تلویزیون باید در حال حاضر شجاعت خود را نشان دهد و در مقابل این رفتار زشت ایستادگی کند؛ این تصمیم گیری های کودکانه آبروی جمهوری اسلامی ایران را می برد، ما از دولتمردان مان انتظار داریم که در همه حال حامی نظام و کشورشان باشند اما این رفتارهای سخیف و نازل بسیار تأثربرانگیز است و می تواند بر دیدگاه جهانیان نسبت به کشور تاثیر بگذارد.

شمقدری خاطرنشان کرد: یک دولتمرد باید مقابل دشمن ایستادگی کند اما متأسفانه این نوع رفتارها نشان می دهد ما با دولتمردانی روبرو هستیم که ضعیف و سست عنصر هستند که حتی تحمل شنیدن یک انتقاد ساده در سریالی تلویزیونی را ندارند؛ نکته قابل تأمل آنجا است که همین افراد در حمایت از آزادی بیان شعارهای زیادی می دهند اما در عمل هر صدای منتقدی را در نطفه خفه می کنند.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به موضع حمایتی برخی سلبریتی ها از مسئولان دولت فعلی در ایام انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بخش بزرگی از جامعه فرهنگی و هنری که حامی سیاسی این افراد بودند، دولت می توانست از آن ها دعوت کند تا بیایند و برخلاف «گاندو» مبادرت به تولید فیلم و سریال کنند نه اینکه این رفتار خطرناک را از خود نشان دهد!

وی یادآور شد: ما باید به خاطر بیاوریم که انقلاب اسلامی برای چه بود؟ مردم برای چه به خیابان ها آمدند و انقلاب کردند؟؛ برای اینکه حاکمان آن زمان هیچ حرفی را برنمی تابیدند و معترضان و مخالفان خود را شکنجه و اعدام می کردند، حال چه معنایی دارد که مسئولان دولت در جمهوری اسلامی نیز چنین رفتاری داشته باشند؟ من همچنان مایلم این حرکت را یک دروغ در فضای مجازی تلقی کنم و آن را یک شوخی بدانم، چرا که اگر این قضیه جدی باشد برای کل کشور و نظام اسلامی بسیار نگران کننده است.

کارگردان فیلم سینمایی «توفان شن» تأکید کرد: دولت اگر اینقدر اختیار دارد که به راحتی بتواند بودجه نهادی مانند سازمان صدا و سیما را قطع کند چرا از این قدرت خود در راستای کارهای مفید بهره مند نمی شود؟!! چرا دولت به حوزه های بازار و اقتصاد و مسکن و معیشت مردم که دچار آشفتگی است ورود نمی کند و سعی در حل مشکلات مردم ندارد.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه جای خالی آثاری مانند «گاندو» در سینما و تلویزیون به شدت مشهود است اظهار داشت: استقبال مردم از این سریال که ساختار متوسطی نیز داشت نشان داد که جامعه ما تشنه شنیدن وقایع متأثر از انقلاب اسلامی است اما افسوس که ما در این حوزه به شدت دچار خلأ هستیم و مسئولان به سوژه های متأثر از انقلاب اسلامی توجهی نمی کنند.

وی در پایان این گفتگو افزود: برخی افراد می خواهند اینطور القا کنند که سریال هایی مانند «گاندو» مخاطب ندارند این در حالی است که تجربه ثابت کرده این نوع آثار خواهان بسیاری دارند و نه تنها در داخل از کشور بخش وسیعی از مردم آن ها را تماشا می کنند که حتی ضد انقلاب خارج نشین هم این آثار را می بینند و ساعت ها راجع به آن بحث و تبادل نظر می کنند. ساخت این نوع سوژه ها در کشور به شدت مورد نیاز است و ما را در موضع تهاجم به دشمن قرار می دهد و مسئولان باید از ساخت و تولید این نوع آثار حمایت ویژه داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.