حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در جلسه ستاد غدیر با اشاره به اهمیت برگزاری عید غدیر خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته، فرهنگی مبنی بر روز شمار محرّم رواج پیدا کرده است که این اتفاق بسیاری از مواقع غدیر و ایام شادی دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد.

 

وی افزود: متاسفانه در جلسات و ایام شادی اهل بیت (ع) نتوانسته ایم آن چنان که باید برنامه ریزی درستی داشته باشیم و حق آن ها را ادا کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان این که از قرن چهارم به بعد سبک درست عزاداری ها ترویج پیدا کرد و مراسم های خوبی برگزار می شود، اظهار داشت: با حفظ شعائر توانسته ایم برنامه های محرم و اربعین را در سراسر عالم تبلیغ و ترویج کنیم.

وی تصریح کرد: در ماجرای غدیر با گذشت سال های زیاد به هر دلیلی نتوانسته ایم آن چنان که باید جریان غدیر را در بین مردم و جامعه رواج دهیم.

امام جمعه همدان با اشاره به این که از ۹ ذی الحجه تا ۲۵ ذی القعده اتفاقات بزرگی در عالم اسلام پشت سر هم به وقوع پیوسته است، یادآور شد: با هر یک از جریاناتی که در این بازه زمانی اتفاق افتاده است می توانیم بسیاری از شبهات موجود را از بین برد اما متاسفانه کمتر به این موضوع پرداخته ایم.

وی تاکید کرد: عده ای مدام ایراد می گیرند که جامعه ما نیاز به نشاط دارد و نشاط در جامعه ما کم است در حالی که واقعه غدیر با این همه عظمت را رها کرده ایم و به دنبال موضوعات دیگر هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان این که اجرای برنامه های شاد در اعیاد مذهبی هیچ تضادی با عزاداری ها ندارد، بیان داشت: در حالی که دشمن دائما در حال تبلیغ علیه مراسم های مذهبی در اسلام است، ایجاد دهه های ساختگی که هیچ دلیل شرعی و نشانه ای در اسلام ندارد، کاری است که باید نسبت به برخورد با آن فکری اساسی کرد.

وی برگزاری مراسم هایی همچون عید غدیر را ترویج دهنده نشاط اجتماعی در جامعه عنوان کرد که ارزش های الهی را تبلیغ می کند و ادامه داد : زمانی که گفته می شود نشاط اجتماعی پایین است، برخی با اجرای برنامه هایی که تنها قشر خاصی با وضعیت مالی خوب می توانند از آن استفاده کنند، به دنبال ایجاد نشاطی هستند که با هنجار ها و ارزش های ما در تضاد است.

امام جمعه همدان، شاخصه مراسم های مذهبی را خودجوش بودن آنها دانست و خاطر نشان کرد: نکته ای که در زمان برگزاری جشن ها نیازمند توجه است موسیقی هایی است که در حین مراسم پخش می شود که انسان نمی تواند به هیچ وجه آنها را توجیه کند و تناسبی هم با عید غدیر و اعیاد مذهبی ما ندارد.

وی با تاکید بر این که روز غدیر باید با دیگر روز ها فرق داشته باشد یادآور شد: در شهر قم هر فردی در نیمه شعبان از خانه اش بیرون می آید این احساس قابل لمس است که امروز با بقیه روزها فرق دارد و خبری خاص در شهر است، در حالی که دیگر شهرها این شرایط را ندارند و باید در این زمینه در شهر همدان کاری جدی انجام شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان ادامه داد: در برگزاری مراسم های این چنینی نیاز به یک نمود بیرونی داریم و در روز غدیر یکی از این نمود ها اطعام روزداران این عید مهم است که از ثواب بالایی هم برخوردار است.

وی، استفاده از سخنرانان ملی را یکی دیگر از راه های ترویج غدیر عنوان کرد و گفت: سازمان تبلیغات باید زمینه حضور سخنرانان ملی که در بحث امامت و ولایت دارای تحقیقات خوبی هستند را در اماکن مختلف در این ایام فراهم کند.

امام جمعه همدان در پایان با بیان این که هر کاری برای غدیر و امام علی (ع) انجام دهیم باز هم در حق امیرالمومنین(ع) کوتاهی کرده ایم بیان داشت: اجرای نمایشنامه ای که واقعه غدیر را برای نسل جوان به نمایش درآورد می تواند از ساعت ها سخنرانی تاثیر بیشتری داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.