مهرداد لاهوتی با اشاره به جلسه صبح امروز فراکسیون مستقلین با کارشناسان مرکز پژوهش‌ها برای بررسی یارانه پیدا و پنهان گفت:‌ طبق اعلام دولت، ما ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کنیم که بخشی از آن در بودجه گنجانده می‌شود و ۹۸۷ هزار میلیارد تومان آن یارانه پنهان است. که از این رقم ۲۴ درصد مربوط به گازوئیل، ۱۹ درصد مربوط به بنزین، ۲۵ درصد مربوط به برق و ۳۱ درصد مربوط به گاز طبیعی است.

لاهوتی درباره‌ ترکیب مصرف بنزین نیز گفت: ۶۱ درصد از مصرف کنندگان بنزین، خودروهای سواری، ۲۱ درصد وانت، ۸ درصد تاکسی، ۹ درصد موتور سیکلت و ۴ درصد کامیونت هستند. ترکیب مصرف کنندگان گازوئیل هم ۶۱ درصد حمل و نقل عمومی ، ۱۰ درصد کشاورزی، ۱۵ درصد نیروگاه، ‌۹ درصد صنایع و ۵ درصد سایر موارد است. در مورد برق هم ۳۴ درصد مصرف خانگی ، ۱۵ درصد مصرف کشاورزی و ۳۳ درصد صنعتی است.

لاهوتی در مورد مصرف کنندگان گاز نیز یادآور شد: نیروگاه‌ها ۴۳ درصد، گاز خانگی ۳۰ درصد، گاز صنعتی ۲۱ درصد و گاز کشاورزی ۱ درصد و حوزه حمل و نقل نیز ۵ درصد مصرف را به خود اختصاص می‌دهند.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره‌ مقایسه قیمت بنزین در ایران و برخی کشورهای همسایه گفت: قیمت بنزین در ترکیه و ارمنستان ۱۵ هزار تومان، ترکمنستان ۱۴ هزار تومان و عراق ۷ هزار تومان است.

سخنگوی فراکسیون مستقلین اضافه کرد:‌ ما در این جلسه صورت مساله را مشخص کردیم که چه میزان یارانه پنهان داریم و مصارف آن به چه شکل است. اما به هر حال حل این موضوع بسیار پیچیده است و ما در دراز مدت راهی جز حذف یارانه پنهان نداریم. خصوصا این که عمده مصرف کننده یارانه‌ پنهان دهک‌های بالای جامعه هستند.

وی با بیان این که یارانه آشکار تنها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد:‌ ما مقایسه‌ای بین دهک‌های اول و دهم انجام دادیم که نشان می‌دهد در برق دهک‌های بالا ۳.۶ برابر و در مجموع ۲۳ برابر بیشتر یارانه پنهان مصرف می‌کنند. میزان مصرف بنزین دهک‌های بالا نیز ۲۳ برابر، برق ۳.۶ برابر ، گاز دو و نیم برابر، کالاهای اساسی ۴.۷ برابر و دارو ۱۹ و نیم برابر است. بنابراین هر طور که حساب کنیم یارانه پنهان توسط دهک‌های بالا مصرف می‌شود و حالا که صورت مساله مشخص شده باید برای حل آن چاره اندیشی کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.