"همایون حائری" در همایش آموزش مدیریت مصرف برق ویژه بانوان (روشنا) طی سخنانی طرح روشنا را یکی از برنامه‌های تکمیلی در راستای پروژه‌های اصلی مدیریت مصرف دانست و افزود: برای پیک سال آینده و اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف در پی توسعه قابلیت‌های اجتماعی شدن برق هستیم که در این زمینه نقش بانوان غیرقابل انکار است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری‌های صنعت برق، فقط به‌منظور گذر از بازه‌های زمانی اوج مصرف در ماه‌های گرم سال انجام می‌شود، گفت: بانوان نقش مهمی در برنامه‌های نوین وزارت نیرو به‌منظور کنترل بار مصرف انرژی خواهند داشت.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به نقش بانوان در تربیت هوشمندانه کودکان و تربیت کانون خانواده بر محور پاسداشت منابع انرژی، گفت: در برنامه‌های مدیریت مصرف سال آینده در پی پررنگ‌تر شدن حضور زنان هستیم که "روشنا" طرح موثری در مسیر برنامه‌های اجتماعی سازی فعالیت‌های مرتبط با صنعت آب و برق است.

حائری همچنین با تاکید بر اینکه دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال از مصرف برق و استهلاک بالایی برخوردار هستند، عنوان کرد: استخرج ارز دیجیتال مجاز نیازمند دریافت مجوز است، بنابراین برق مصرفی مراکزی که بدون مجوز در حال فعالیت هستند غیرمجاز است. 

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: پس از بررسی‌های به عمل آمده در کمیسیون اقتصادی دولت، اتخاذ نرخ صادراتی برق برای ارز مجازی مورد موافقت قرار گرفته و در انتظار تصویب هیئت دولت است.

وی با اشاره به اینکه برای پیک تابستان امسال سه هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است، گفت: با همکاری تمامی بخش‌ها توانسته‌ایم در تابستان امسال سه هزار مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم.

حائری با تاکید بر اینکه پیک مصرف برق ایران برابر اوج مصرف چهار کشور همسایه است، ادامه داد: بین اوج مصرف نیمه فصل پاییز و تابستان حدود ۲۳ هزار مگاوات اختلاف وجود دارد که بخش عمده و اصلی آن مربوط به بار سیستم‌های سرمایشی است. اگر بتوانیم در این بخش ۱۲ هزار مگاوات صرفه‌جویی کرده و برق مصرفی این بخش را به نصف برسانیم، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در این زمینه صرفه‌جویی خواهد شد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه تغییر ساعت کار ادارات در سال گذشته موجب صرفه‌جویی دو هزار مگاواتی در مصرف برق شده بود، ادامه داد: حدود پنج هزار مگاوات از ۲۳ هزار مگاوات بار وسایل سرمایشی مربوط به سیستم‌های ادارات دولتی است که در سال گذشته با صرفه‌جویی دو هزار مگاواتی در این بخش بیش از سه هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی مالی صورت گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.