شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش برخی دلالان برای افزایش قیمت ارز و سکه در بازار، گفت:پس از اینکه نرخ دلار در بازار روند سریع کاهشی به خود گرفت و وارد کانال ۱۱ هزار تومانی شد، دلالان بیکار ننشستند و برای افزایش قیمت دست به کار شدند.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سوداگران بازار ارز پس از کاهش قیمت دلار و سکه تلاش کردند که تقاضای کاذب در این بازارها ایجاد کنند، افزود: بررسی ها نشان از آن دارد که تقاضای ایجاد شده در روز پایانی کاری هفته گذشته کاملا سوداگرانه بوده است که این موضوع از میزان تقاضا برای سکه و ارز کاملا مشخص است.

بساط بسیاری از دلالی های دلاری با تشکیل بازار متشکل ارزی جمع می شود

وی با تاکید بر اینکه باید بساط فعالیت دلالان و سوداگران از سر بازارهای مختلف به ویژه ارز و طلا برچیده شود، ادامه داد: با تشکیل بازار متشکل ارزی بساط بسیاری از این دلالی ها جمع می شود، چراکه با راه اندازی این بازار میزان عرضه و تقاضای واقعی مشخص و نرخ واقعی دلار کشف می شود.

عده ای از دلالان در کشورهای همسایه و در داخل کشور به دنبال این بوده اند که هرج و مرجی در بازار ارز ایجاد کنند، اما با اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی تا حدود زیادی ناکام مانده اند و پس از این نیز موفقیتی کسب نمی کنند

نادری تاکید کرد: با مدیریت بازار پولی و بانکی توسط بانک مرکزی و همراهی مردم و اقدامات به موقع دولت در کنترل بازار ارز، دلالان نمی توانند با ایجاد تقاضای کاذب آرامش بازار را بر هم زنند و دستگاه قضا نیز باید با خاطیان که به دنبال ایجاد تنش در اقتصاد کشور هستند، برخورد کند.

هیچ کدام از مولفه های اقتصادی قیمت فعلی ارز را تایید نمی‌کند

وی با بیان اینکه هیچ کدام از مولفه های اقتصادی قیمت فعلی ارز را تایید نمی کند، افزود: قیمت ارز حداکثر باید ۸ هزار تومان باشد و بیش از این رقم با هیچ یک از مولفه های اقتصادی همخوانی ندارد و بازار باید تا رسیدن به قیمت واقعی خود روند نزولی داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برنامه های بانک مرکزی برای کنترل و مدیریت بازار ارز، تصریح کرد: عده ای از دلالان در کشورهای همسایه و در داخل کشور به دنبال این بوده اند که هرج و مرجی در بازار ارز ایجاد کنند، اما با اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی تا حدود زیادی ناکام مانده اند و پس از این نیز موفقیتی کسب نمی کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.