«الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه در این عنوان داشت که این اقدام آمریکا در حقیقت تنبیهی است که واشنگتن علیه کشورهای مستقل در نظر می‌گیرد.

دولت آمریکا روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ از سوی ترکیه، این کشور را از پروژه تولید جنگنده‌های اف -۳۵ کنار گذاشته است. کاخ سفید در ادامه این بیانیه برای نشان دادن اینکه تصمیمش برای حذف ترکیه از پروژه اف -۳۵ به روابط دو کشور ضربه‌ای نمی‌زند، تأکید کرده است که همکاری‌های دو کشور در سطح گسترده‌ای ادامه خواهد یافت؛ این در حالی است که واکنش‌های مقامات آنکارا نشان از نارضایتی شدید آنها از تصمیم اخیر واشنگتن دارد.

در همین رابطه «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد کنار گذاشته شدن ترکیه از پروژه تولید جنگنده‌های اف -۳۵ می‌تواند به افزایش ۷ تا ۸ میلون دلاری قیمت هر فروند از این جنگنده‌ها منجر شود.

اسماعیل دمیر یک روز پس از آن‌که دولت آمریکا رسماً اعلام کرد ترکیه را از پروژه تولید جنگنده‌های اف -۳۵ کنار گذاشته است، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: «شرکت‌های دفاعی ترکیه باید با دشواری‌های مالی موقت ناشی از تصمیم جدید آمریکا کنار بیایند، اما این تصمیم در نهایت صنایع دفاعی ترکیه را قوی‌تر خواهد کرد. شرکت‌های ما زیان‌های خود [به دلیل تصمیم آمریکا] را جبران خواهند کرد اما دیگران باید خود را برای مواجه شدن با افزایش ۷ تا ۸ میلیون دلاری قیمت هر فروند جنگنده اف -۳۵ آماده کنند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.