ثبات و پایداری قطعا یکی از اصلی ترین عواملی است که یک مجموعه را به موفقیت می رساند. در فوتبال هم شرایط به همین شکل است. تیمی که در هر فصل تغییرات زیادی را به خود ببیند قطعا بخش زیادی از فصل را از دست می دهد تا مجموعه جدید به هماهنگی برسد. این فرصت از دست رفته گاهی به قیمت هدر رفتن یک یا دو جام تمام می شود و بعد که تیم به اوج می رسد دیگر هرچقدر هم که آن تیم نتایج خوب بگیرد،نمی تواند ضعف های گذشته را جبران کند.

این دقیقا حکایت استقلال طی چند فصل اخیر است. استقلالی که از سال 92 به این سمت نتوانسته قهرمان لیگ شود و هر سال این فرصت را به دلیل عدم ثبات و تغییرات پیاپی از دست می دهد.

فقط کافی است به عملکرد موفق ترین تیم ایران طی سه فصل اخیر،یعنی پرسپولیس دقت کنید.تیمی با کمترین تغییر و جا به جایی چه روی نیمکت و چه درون زمین.حتی خیلی ها معتقدند که محرومیت این تیم و پنجره هایی که پارسال بسته شدند در نهایت به نفع پرسپولیس تمام شد زیرا این تیم با حفظ اسکلت اصلی خود توانست به موفقیت هایش ادامه دهد.

حالا به روند استقلال طی فصول اخیر نگاه کنید. زمانی که به عنوان مثال علیرضا منصوریان در فصل 95-96 هدایت استقلالی ها را برعهده گرفت و موجی از تغییرات را در این تیم آغاز کرد. بازیکنانی مثل وحید طالب لو،حنیف عمران زاده،پروپئیچ،آرش برهانی و... از استقلال خط خوردند و نفراتی مثل بختیار رحمانی،کاوه رضایی،علی قربانی و تعدادی دیگر به جمع نفرات آبی ها اضافه شدند. همین تغییرات باعث شد تا استقلال در نیم فصل اول عملا قربانی عدم هماهنگی تیم جدیدش بشود و در نیم فصل دوم هرچقدر هم که حریفانش را از مقابل برداشت در نهایت به رتبه دوم قناعت کرد.

فصل بعد از آن هم شرایط باز چندان فرقی نکرد. با وجود اینکه منصوریان در استقلال مانده بود اما بازهم حجم عظیمی از تغییرات را استارت زد و بازیکنان جدیدی مثل پژمان منتظری،مجتبی جباری،سرور جپاروف،داریوش شجاعیان،سجاد شهباززاده،حسن بیت سعید و... را به تیم اضافه کرد و همین اتفاق در نهایت خود علیرضا منصوریان را قربانی کرد زیرااستقلال آنقدر بد نتیجه گرفت که سرمربی محبوب آبی ها را وادار به استعفا کرد. وینفرد شفر هم که جانشین منصوریان شد وضع بهتری در استقلال پیدا نکرد. او برای فصل 97-98 ستاره های تاثیر گذاری مثل امید ابراهیمی،مجید حسینی،تیام و جپاروف را از دست داد و مجبور شد تیمی از نو بسازد و همین امر در نیم فصل اول فصل قبل به قیمت حذف از جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا و عقب ماندن در کورس لیگ برتر تمام شد.

داستانی که باز هم تکرار شد

استقلال استراماچونی هم از این قاعده مستثنی نشد. در حالی که همه معتقد بودند استقلال برای موفقیت با مربی ایتالیایی لازم است که استخوان بندی فصل قبل خود را حفظ کند،این تیم بازهم تغییرات زیادی را برای شروع فصل جدید تجربه کرده و به جای این که تیم فصل قبل خود را ترمیم کند،عملا تیم قبلی را کوبیده و از نو ساخته است. فقط کافی است به لیست بازیکنانی که از این تیم جدا شده اند توجه کنید:مهدی رحمتی،خسرو حیدری،پژمان منتظری،امید نورافکن،آرمین سهرابیان،پاتوسی،صیادمنش،منشا،ایسما،روح الله باقری،طارق همام،محسن کریمی و... همچنین تکلیف بازیکنانی مثل علی کریمی،روزبه چشمی و فرشید باقری هم هنوز مشخص نیست.

استقلال برای جبران جای خالی این بازیکنان که رفتن شان از تیم دلایل مختلف و متنوعی دارد، مجبور به خرید بازیکنان جدید شده و این نفرات برای جا افتادن در تیم احتیاج به زمان دارند. این امری کاملا طبیعی است و اگر استقلال لیگ نوزدهم هم شروعی مقتدرانه و هماهنگ در فصل جدید نداشت،نمی توان چندان به این تیم ایراد گرفت چون تیم جدید برای نشان دادن توانایی های خود احتیاج به زمان دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.