علی ربیعی عصر امروز (چهارشنبه - ۲۶ تیرماه) در آئین رونمایی و معرفی کتاب «زنان و مشارکت سیاسی» واکاوی سیاست حضور زنان در مجلس شورای اسلامی به قلم سیمین حاجی پور ساردویی که با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران در کتابخانه ملی برگزار شد، با بیان این‌که «در سال‌های آتی شاهد افزایش جمعیت سالمند بخصوص در میان زنان هستیم»، گفت: اگر به سیاستگذاری معطوف به زنان نپردازیم دچار عقب گرد و تحجر می شویم که در این مسیر زنان هم باید مسوولان را یاری کنند.

وی با بیان این‌که «موضوع حضور زنان هم مساله روز و هم تاریخی و قدیمی است که در بسیاری از کشورهای دیگر هم که رو به صنعتی شدن پیش رفته اند وجود دارد»، ادامه داد: در ایران به دلیل خصلت‌های فرهنگی متفاوت، این مساله پیچیده‌تر شده است و ما در دوره‌های مسؤولیتی مختلف، همواره سیاستگذاری معطوف به زن را پیشنهاد و دنبال کرده ایم چرا که می‌دانیم دهه نود و دهه آینده، دهه مهم تحولات اجتماعی معطوف به زن خواهد بود.

سخنگوی دولت با اشاره به این‌که «مشاغل سنگین به مشاغل فناوری نرم تغییر یافته است»، تاکید کرد: با توجه به این تغییر چهره، درسال ۹۶، شاهد تغییر در ساختار شغلی بودیم که ۶۶ درصد مشاغل را زنان کسب کردند و مشاغل با تخصص را هم زنان گرفتند. شاهد مدعا گزارش اخیر وزیر علوم است که عنوان کرد ۶۰ درصد شرکت کنندگان کنکور را زنان و دختران دربردارند و این فاصله ۲۰ درصدی با مردان تغییر علائم اقتصادی در آینده را به دنبال دارد.

وی با بیان این‌که «نظام درآمد مبتنی به زن و تغییرات ناشی از زنانه شدن اشتغال موضوعی است که نیاز به توجه بیشتر دارد»، گفت: سازمان‌های مردم نهادی که از سال ۹۲ به ثبت رسیده‌اند با چندین سال گذشته برابری می‌کند که غالباً فعالیت‌های آن‌ها یا زن محور بوده یا زنان مؤسس آن بودند. امروز زنان خانواده بیش‌ترین کنش جمعی و اجتماعی را دارند اما باید توجه داشت که سبک زندگی باعث گسترش زنان تنها شده است و به همان میزان که این زنان نمی‌توانند شغل کسب کنند در سی سال آینده شاهد زنان سالمند بدون پشتوانه مالی خواهیم بود. سالمندی و تنهایی و زنان سالمند از پدیده آینده ایران است که باید سیاستگذاری لازم را برای سی سال آینده داشته باشیم که این امر جای بحث زیادی برای جمعیت شناسان است.

ربیعی با بیان این‌که «در سیاستگذاری مربوط به زنان نیاز به نگاه اعتدالی و فلسفه زندگی معتدل داریم»، تصریح کرد: در این مسیر باید مبانی بر پایه واقعیات فرهنگی سیاستگذاری شود. به‌عبارتی اعتدال را باید در دیدگاه‌های اعتدالی وارد کنیم و مانند ماهی در آب تغییرات را نادیده نگیریم؛ چرا که تغییرات می آیند و اگر سیاستگذاری لازم نکنیم گریبان ما را می‌گیرند. در واقع اگر به سیاستگذاری معطوف به زن نپردازیم دچار عقب گرد و تحجر می‌شویم که در این مسیر زنان هم باید یاری کنند.

سخنگوی دولت با بیان این‌که «پیشرفت زنان لزوماً از مسیر پیشرفت سیاسی نیست»، گفت: معتقدم مشارکت زنان در سازمان‌های مردم نهاد، نهادهای مدنی، صنفی و غیر سیاسی آن‌ها را فعال و شکوفا می‌کند و نهادهای مدنی راهکار اول رشد زنان است. سپس باید به فرهنگ و تغییرات فرهنگی توجه کنیم و در آخر به مشارکت سیاسی پرداخت یعنی اگر مشارکت سیاسی را بدون فرهنگ در نظر بگیریم موفق نمی‌شویم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.