حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز در افتتاح رسمی نمایشگاه الکامپ، گفت: بسیار خوشحالم در میان این جمع از شرکت های نوپایی که فرصت‌هایی را برای کشور ایجاد کردند تشکر کنم.

اهم اظهارات وی را به نقل از خبرگزاری ها در ادامه بخوانید:

* دنیای امروز دنیایی است که ما با یک انقلاب بزرگ دیجیتالی یا فضای مجازی مواجه هستیم. این یک واقعیت است چه بخواهیم و چه نخواهیم؛ اما همه ما باید توجه داشته باشیم که این فضای جدید می‌تواند برای نسل ما، کشور ما، منطقه ما و جهان یک فرصت باشد و نه تهدید.

*فضای مجازی روزانه به مسئولین نمره می‌دهد و اعلام می‌کند اقدامات آنها تا چه حد مورد رضایت و مقبولیت و حتی مشروعیت است لذا این فضا برای تحولات اجتماعی ما و جامعه ما یک فرصت مناسب به وجود آورده است.

* در هر دنیایی و در هر فضایی عده‌ای هستند که می خواهند از آن فضا به نفع شخصی یا جمعی خود سوء استفاده کنند اما هیچ وقت نمی شود یک حرکت بزرگ و جهانی را به خاطر عده‌ای که سوء استفاده ممکن است کنند تعطیل کرد.

* دولت یازدهم و دوازدهم یکی از افتخاراتش تسهیلات لازم برای نسل جوان و کشورمان در زمینه استفاده از اقتصاد و تحولات اجتماعی فضای مجازی بوده است.

* امروز همه شهرهای کشور ما و در ۷۸ درصد روستاهای کشور قادر هستند از موبایل نسل ۳ و ۴ بهره مند باشند و این یکی از افتخارات این دولت در زمینه ایجاد فضای جدید برای کسب و کار و برای تحولات اجتماعی و سیاسی است.

* امروز آنچه که ما به عنوان فضای مجازی می نامیم و یا در مسیر ایران هوشمند حرکت می کنیم تنها بحث اقتصاد و اشتغال نیست. حتی از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این فضای مجازی است که مشارکت مردم را در همه امور و اداره کشور آسانتر کرده است .

* من قبل از حضور در این جلسه در خدمت عزیزانی بودم که فضای جدید کسب و کارهای نوپا را در این کشور به وجود آوردند. استارت آپ هایی که تحول بزرگی را در کشور از لحاظ اقتصاد محیط زیست و رشد اقتصادی و از لحاظ ارتباطات اجتماعی و سیاسی به وجود آوردند. امروز می بینیم اشتغال عظیمی در یک استارت آپ ایجاد می‌شود و هزاران شغل مستقیم و بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل غیرمستقیم بوجود می‌آید یک تحول بسیار عظیم کشور ما است.

* برای حل مسأله محیط زیست، کنترل آب و تولید راهی جز استفاده از فضای مجازی و علم ارتباطات و فناوری اطلاعات نداریم. دولت بر مبنای قول خود، برای باز بودن فضای مجازی ایستادگی خواهد کرد و از لحاظ تسهیل‌گری مقررات، هر اقدامی را که لازم باشد، انجام می دهد.

* شما امروز فرزندتان، مادرتان، پدربزرگتان را از طریق همین استارتاپ به سفر درون شهری می‌فرستید. مبدا و مقصد و مسیر حرکت را می توانید کنترل کنید و راننده را می شناسید، این امنیت و رفاه را این استارت آپ ایجاد کرده است.

* اینکه امروز یک روستایی قادر است در خانه خود شغل و صنعتی را ایجاد کند و صنایع دستی خودش را مستقیم در بازار عرضه کند و همانجا مشتری خودش را پیدا کند کاری بسیار عظیم و بزرگ است که امروز دانش فناوری اطلاعات برای ما به وجود آورده است.

* یک نگرانی هم ممکن است در ذهن مردم باشد که همه باید آن نگرانی را رفع کنیم. دنیای جدید علیرغم فرصتی که برای ما ایجاد کرده ممکن است کاربرانی هم داشته باشد که از این فضا نسبت به حیثیت، آبروی مردم و امنیت آنها سوء استفاده کنند. ما یک فضای مجازی  آسان و ارزان را نیاز داریم. با مقررات که مردم بتوانند به راحتی از این فضا استفاده کنند و سواد دیجیتالی که نسل جوان ما و جامعه ما با این شرایط کاملا خودش را منطبق کند و بتواند از این فضا حداکثر استفاده را ببریم.

* امروز راهی جز همکاری همه قوا (نداریم)؛ دولت، مجلس و قوه قضاییه که نمایندگان آنها در شورای عالی فضای مجازی کشور حضور دارند بدون همکاری امکان پذیر نیست.

* امروز در شرایطی هستیم که علی‌رغم تحریم‌های یک جانبه و تسلط هایی که قدرت های بزرگ از طریق فضای مجازی می‌خواهند بر کشورها داشته باشند راهی جز پیشرفت علمی، خود اتکایی و همکاری با کشورهای دوست نداریم تا قدرت فناوری خود را افزایش دهیم و جلوی یک‌جانبه‌گرایی قدرت‌ها را بگیریم.

* برای اینکه بتوانیم بازارمان را با تولیدگر کشورمان، و علم خود را با فناوری جدید آشتی دهیم، راهی جز این نداریم که از این علم و دانش و دنیای دیجیتال به خوبی استفاده و بهره برداری کنیم.

* من قول می‌دهم که دولت بر مبنای وعده‌ای که از ابتدای مسیر داده مبنی بر باز بودن این فضا، تمام تلاش خود را به کار خواهد بست. از نظر مقررات و تسهیل گری مقررات در این عرصه هر اقدامی که در توان این دولت باشد انشاء‌الله برای رونق هر چه بیشتر کسب و کارهای نوپای آنها انجام خواهیم داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.