مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز چهارشنبه در سخنانی در نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی درباره جنایت رژیم صهیونیستی در قدس که در شهر جده عربستان برگزار شد، گفت: نباید سرنوشت فلسطین به عنوان مسأله مشترک (کشورهای اسلامی) را به دست آمریکا و اسرائیل بسپاریم.

وزیر خارجه ترکیه در این خصوص گفت: موقعیت سیاسی و تاریخی فلسطین در خطر است. عدم شرکت برخی اعضای این سازمان در نشست امروز باعث تاسف است. از علت اصلی این اقدام مطلع هستم. آمریکا و برخی کشورها فشار آوردند. این پیام من به برخی از این کشورهاست.

وی در این باره ادامه داد: اسرائیل در پی نگارش تاریخ، تخریب میراث اسلامی و تغییر بافت جمعیتی در منطقه است. خشونت این کشور نیز در حال افزایش است. شهرک‌سازی در قدس، کرانه باختری و دیگر مناطق فلسطین ادامه دارد.

چاوش‌اوغلو در ادامه افزود: شمار شهرک‌های غیرقانونی افزایش یافته است. حفاری در بخش تاریخی قدس نیز به طبیعت آن آسیب می‌زند. این اشغال، موجب توقف پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی فلسطین شده است. فلسطینیان هر روز مورد حمله قرار گرفته و به تخلیه منازلشان مجبور می‌شوند. اقامت برخی برخلاف قوانین بین المللی باطل شده است. بیش از هر زمان دیگری به همبستگی و اقدام مشترک در قبال مساله فلسطین نیاز داریم؛ اما متاسفانه برخی در اینجا حاضر نیستند. پروژه ها و برنامه های اقتصادی نمی تواند جایگزین عدالت و آزادی شود. بدون صلح عادلانه، هیچ پروژه‌ای موفق نخواهد بود. این موضوع در مورد معاهده قرن نیز صادق است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه اضافه کرد: باید برای دفاع از قدس و برادران فلسطینی خود بیش از این بکوشیم. حمایت ترکیه از مساله فلسطین قاطع و همیشگی است. در دوره ریاست ترکیه بر سازمان همکاری اسلامی تلاش زیادی کردیم و میزبان ۲ نشست فوق العاده درباره فلسطین در کمتر از یکسال بودیم. به درخواست ترکیه دو نشست فوری در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

مولود چاوش‌اوغلو تأکید کرد: به توسعه پایدار اقتصاد فلسطین و کمک به پناهندگان از طریق کانال‌های دوجانبه و آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان در خاور نزدیک (آنروا) و صندوق سازمان همکاری اسلامی ادامه خواهیم داد. ترکیه به حمایت از تشکیل دولت فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ و به مرکزیت قدس شرقی ادامه خواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.