به گزارش روزنامه گاردین انگلیس اظهارات نژاد پرستانه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا با هدف سیاسی تحریف افکار عمومی از شکست خود و هیجانی کردن پایگاه انتخاباتی وی بر این اساس که آسیب‌های ناشی از آن اهمیتی ندارد، مطرح می‌شود.

در سرمقاله این روزنامه با عنوان «جوهر و رویکرد ترامپ نژادپرستانه است»، گفت: «ترامپ می‌خواهد عقربه‌های ساعت را به نیم قرن گذشته آن زمان که رهبران منتخب با زبان قهرمانان نژاد پرست سفید پوست سخن می‌گفتند، بازگرداند. حتی تا سال ۱۹۶۷ میلادی ۱۷ ایالت مانع ازدواج سفید پوستان با رنگین پوستان می‌شدند».

این روزنامه نوشت که ترامپ وارث شکست آمریکا در زمینه نژاد است. این شکست بر یک سوء فهم و نادیده گرفتن وعده‌های داده شده به ساکنان مبتنی است، ‌وعده‌هایی  که در سخنان «مارتین لوتر کینگ» تجسم می‌شود و می‌گوید: «درباره مردم بر اساس رنگ پوستشان قضاوت نکن بلکه شخصیت آنها را در نظر بگیر».

ترامپ که معتقد است سفید، رنگ پوست شهروند واقعی آمریکاست و مهاجران به صورت مشروط شهروند این کشور به شمار می‌روند. بنابراین اظهارات وی خطاب به چهار نماینده آمریکا «از همان جایی که آمدید به همان جا بازگردید»، غافلگیر کننده نیست،‌ نژادپرستی در چنین سخنی موج می‌زند.

ترامپ با گفتار و کردار ارزش‌هایی چون برابری قانونی،‌ آزادی دینی و حمایت از همه در برابر ظلم را که آمریکا به آنها متوسل می‌شود،‌ نقض می‌کند، چرا که او به هیچ یک از این ارزش‌ها اعتقادی ندارد. 

ترامپ هفته گذشته به پلیس دستور داد که منازل مهاجران غیر قانونی را بدون هشدار قبلی تخریب کند.

وی تمایلات نژادپرستانه فراوانی دارد که بر این اعتقاد است که فقط سفید پوستان حق اظهار نظر در قانون کشور آمریکا را دارند. با اینکه سفیدپوستان مسیحی دیگر اکثریت حاضر در آمریکا را تشکیل نمی‌دهند، اما آنها همچنان قدرت انتخاباتی این کشور هستند. 

ترامپ صرف نظر از اینکه توانست عقاید نژاد پرستانه خود را تثبیت کند یا نه اما باید گفت که نژادپرستی او دو هدف دارد: نخست: تحریف افکار رأی دهندگان آمریکای از نیت‌های حقیقی خود و دوم: القای این شور هیجانی در پایگاه انتخاباتی خود پیش از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰.

پایگاه اصلی انتخاباتی ترامپ دشمن اقلیت‌هاست و بنابراین وی با تکیه بر شعله‌ور کردن احساسات خصمانه، خود را از نظر سیاسی نجات داده و به دنبال جلب آراء آنهاست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.