سعید خال در مراسم چهل و نهمین سالگرد تأسیس بهشت زهرا (س) با اعلام خبر آغاز به کار دبیرخانه گرامیداشت پنجاهمین سالگرد بهشت زهرا(س)، گفت: برای مکان‌یابی آرامستان‌های آینده تهران کار مطالعاتی آغاز شده و با هدف بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و مطابق الگوی دفن شهرهای پیشرفته، این کار به صورت چند گزینه‌ای انجام خواهد شد.

وی افزود: در شش ماهه اخیر اقدامات بزرگی در حوزه‌های مطالعاتی در سازمان بهشت زهرا (س) انجام شده است که یکی از مهمترین آن‌ها مکان‌یابی آینده آرامستان‌های شهر تهران بوده که امیدواریم تا پایان سال ۹۸ این کار مطالعاتی به پایان برسد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مقوله مرگ به عنوان یکی از اساسی‌ترین مقولات زندگی بشری گفت: قطعاً همان طور که انسان به تولد و عشق بسیار فکر می‌کند مرگ هم در همین وادی قرار دارد. یکی از دغدغه‌های بشر موضوع مرگ بوده در حالی که انسان از مرگ می‌ترسد در حقیقت این ترس از مرگ نیست بلکه ترس از خود فرد است. ترس از دست دادن زندگی. پیامی که عرفای ما در این حوزه می‌دهند به ویژه در میان اشعار بزرگان ادب و زبان فارسی این بوده که مرگ‌باوری موجب ارتقای کیفیت زندگی انسان می‌شود. قطعاً اگر انسان مدرن به مرگ فکر کند زندگی‌اش باورپذیرتر و شایسته‌تر خواهد شد.

وی تأکید کرد: حضور آرامستان‌ها در باغ‌های شهری نیز با این ایده بوده که انسان به فکر مرگ باشد. در حقیقت این جمله بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که نامش مرگ اما آنچه که درس می‌دهد، زندگی است. در حقیقت مرگ عین زندگی است.

وی ادامه داد: از امروز وارد نیم قرن فعالیت بدون توقف سازمان بهشت زهرا (س) شدیم. در چهل و نه سال پیش در جنوب شرقی شهر تهران زمین بزرگی به مساحت ۳۱۴ هکتار برای تأسیس آرامستانی مورد استفاده قرار گرفت که مردم تهران با اکراه به آنجا می‌آمدند و کسی باور نمی‌کرد پس از ۵۰ سال این محل به کعبه آمال مردم تبدیل شود. کسی باور نمی‌کرد این جایگاه دورافتاده جایگاه ۳۰ هزار شهید و ۲۵۰۰ نفر از نام‌آوران، هنرمندان و افراد برجسته این مرز و بوم شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اموات مسلمین در این آرامستان به خاک سپرده شده‌اند. نخستین متوفی یعنی محمدتقی خیال در قطعه یک بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد و این آرامستان توسط آشیخ احمد خوانساری به نام بهشت زهرا (س) نامگذاری شد.

وی افزود: با دفن پنهانی شهدای قبل از انقلاب، بهشت زهرا برای مردم این شهر شناخته شد و دو سال قبل از پیش‌بینی ۳۰ ساله اولیه این آرامستان پر شد و در سال ۱۳۷۸، ۱۱۰ هکتار و در سال ۱۳۸۸، ۱۶۰ هکتار به بهشت زهرا الحاق شد. تا به امروز که مساحت آن به ۵۸۴ هکتار رسیده است. تمام ۲۴ ساعت روز سازمان بهشت زهرا (س) مشغول فعالیت است ودر تمام تعطیلات و اعیاد به شهروندان ارائه خدمت می‌کند.

مدیرعامل بهشت زهرا با اشاره به اینکه در سال گذشته ناوگان حمل متوفی این سازمان پنج میلیون کیلومتر سفر درون‌شهری و ۹ میلیون کیلومتر سفر برون‌شهری داشته است، افزود: ظرف یک سال و نیم گذشته در مدیریت این سازمان چهار استراتژی بزرگی به طور جد مد نظر قرار گرفته که در بخش اول خدمات محور شدن این سازمان با اجرای ۵۰ طرح جدید در حوزه‌های مختلف شامل بازسازی و نوسازی ناوگان حمل متوفی و راه‌اندازی نخستین مرکز کنترل ترافیک بهشت زهرا(ره) و تلاش برای تغییر الگوی دفن اجرایی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.