از سه سوی میان باغ‌های سر سبز محصور شده، سوی دیگر کوه‌ها مأمن عشایر چادرنشین است. تا مرز عراق کمی بیش از ۳۰ کیلومتر و تا مرز ترکیه حدود ۴۰ کیلومتر راه است. اشنویه این روزها که آفتاب پر قدرت می‌تابد، دمایش از ۳۱ بالاتر نمی‌رود و اگر باد از سر باغ‌ها بگذرد و به شهر برسد، خنکای مطبوعی با خود می‌آورد. باد به میان شاخه و برگ‌های باغ‌های فراوان شهر می‌پیچد و خوشه‌های قرمز گیلاس را به رقص در می‌آورد، اشنویه پایتخت گیلاس ایران است.

از بلندای کوه‌های مشرف به شهر خط افق سبز دیده می‌شود. باغ‌ها شهر را در حصر گرفته‌اند و رو به گسترش هستند. برخی اهالی می‌گویند که ازدیاد باغ‌ها باعث کم شدن زمین و بالا رفتن قیمت خانه‌ها در اشنویه شده است. این حجم سبز خبر از قوت خاک و کیفیت آب اشنویه می‌دهد و این شهر را مناسب کشاورزی کرده است. چغندر، کلزا و باغ‌های میوه‌های مختلف در اشنویه فراوان است اما کشاورزی اشنویه را با یک محصول می‌شناسند؛ گیلاس.

گیلاس بر یک نوع نیست و انواع مختلفی دارد که برخی‌شان حتی سرخ نیستند و رنگ صورتی و زرد دارند. گیلاس محلی، گیلاس تک‌دانه، گیلاس لاکچری، گیلاس مجلسی، گیلاس خوشه‌ای، گیلاس سفید دانشکده (موزی)، گیلاس زرد دانشکده (صورتی) و آلبالو گیلاسی انواع گیلاس‌هایی است که در شهر اشنویه پیدا می‌شود.

اشنویه  ۱۱ هزار هکتار باغ دارد که در این بین  ۸ هزار هکتار سیب و ۳۵۰ هکتار باغ گیلاس هستند.  ۱۰۰ هکتار هم به تازگی نهال گیلاس کاشته که تا دو سال آینده صاحبانش محصول زحمت خود را با خوشه‌های سرخ گیلاس بر سر شاخه‌ها دریافت خواهند کرد.

چهار سال است اهالی اشنویه در زمان برداشت گیلاس‌ها همچون ایام قدیم و زمان برداشت محصول جشن می‌گیرند. چهار جشنواره گیلاس در سال‌های اخیر به میزبانی این شهر برگزار شده تا جاذبه‌های مختلف این خطه را به ویژه برای سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی و گردشگری نمایش دهد.

اوایل تیرماه همزان با برگزاری جشنواره گیلاس فرصت مناسبی برای سفر به اشنویه است. بخشی از غربی‌ترین منطقه ایران که کمتر بین گردشگران شناخته شده اما جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی برای گردشگران دارد. این شهر آذربایجان غربی که ساکنانی کرد زبان دارد همچنین جلوه‌های از فرهنگ این قوم را پیش چشم گردشگران می‌گذرد. نزدیکی به دریاچه دالامپر، کوه‌های پر برف شمال اشنویه، باغات میوه و عشایر اطراف این شهر از جاذبه‌های اشنویه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.