از اواخر روز جمعه گذشته بود که با ورود سامانه بارشی و ناپایدار اکثر شهرهای استان گیلان شاهد بارش شدید باران، وزش باد و رعد و برق بودند که متاسفانه این شرایط جوی علاوه بر بالا آمدن آب برخی از رودخانه ها سبب خوابیدگی ساقه های برنج در برخی از شالیزارهای این استان شد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی گیلان در این رابطه اظهار کرد: بعد از وزش باد و بارش شدید باران طی چند روز گذشته شاهد آسیب و خسارت به مزارع شالیزاری استان در برخی از شهرستان‌ها بوده‌ایم.

ابراهیم اکبرزاده در ادامه افزود: در بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی حدود ۱۰ درصد اراضی شالیزاری یعنی معادل ۲۳ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان دچار ورس و یا خوابیدگی ساقه های برنج شده است.

وی با بیان اینکه اکثر این شالیزارها در مرحله شیری بودند، گفت: بیشترین آسیب‌ها به شهرستان‌های رشت، لنگرود، فومن و شفت وارد شده اند.

اکبرزاده در ادامه با بیان اینکه با توجه به شرایط جوی، در روزهای آتی وضعیت مساعدی برای آلودگی مزارع شالیزاری به بیماری بلاس وجود دارد، تصریح کرد: به همین منظور از همه کشاورزان درخواست می‌شود با راهنمایی کارشناسان و دریافت خدمات نسبت به مبارزه با این بیماری اقدام کنند تا شاهد خسارت ناشی از شیوع بلاس در شالیزاری استان گیلان نباشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.