به گزارش روزنامه کوریا تایمز کره جنوبی روز جمعه نوشت سئول نسبت به شکل گیری یک بحران هشدار داده و خاطر نشان کرده است که محدودیت های صادراتی ژاپن علیه کره جنوبی می تواند روابط اتحاد میان آمریکا، کره جنوبی و ژاپن را مخدوش کند.

یکی از بهانه ژاپن برای اعمال چنین محدودیت هایی این است که کره جنوبی نتوانسته است در زمینه جلوگیری از صادرات فنآوری های حساس به کره شمالی خوب عمل کند ادعایی که کره جنوبی تکذیب کرده است.

در همین حال وزارت خارجه کره جنوبی امروز در بیانیه ای اعلام کرد که کانگ کیونگ وا وزیر خارجه این کشور با مایک پمپئو همتای آمریکایی خود درباره این مناقشه گفت و گو کرده و خواستار مداخله آمریکا شده است.

شماری از مقام های کره جنوبی نیز در واشنگتن با مسئولانی از آمریکا ملاقات کرده و نسبت به این مساله هشدار داده اند و گفته اند که بهتر است آمریکا به این موضوع ورود کند و اجازه ندهد این وضعیت ادامه یابد.

"مون جائه این" رییس جمهوری کره جنوبی هشدار داده است مسیری که ژاپن انتخاب کرده است به جایی نمی رسد و برایش نتیجه ای جز زیان نخواهد داشت و کره جنوبی با همه توان از منافع خود و شرکت های این کشور حراست خواهد کرد.

وزیر خارجه کره جنوبی به همتای آمریکایی خود هشدار داد که این اقدامات ژاپن نه فقط به روابط این کشور با کره بلکه به اتحاد آمریکا، کره جنوبی و ژاپن لطمه خواهد زد و نظم تجارت جهانی را به هم خواهد ریخت و خطری برای زنجیره تولیدات شرکت های آمریکایی محسوب می شود.

"شی کاک سو" سفیر پیشین کره جنوبی در ژاپن هشدار داده است این روند می تواند اتحاد سه کشور را به خطر بیندازد و باعث شود کره شمالی در یک اتحاد سه گانه به چین و روسیه نزدیک تر شود.

دولت ژاپن صدور سه قلم از کالاهایی را که در ساخت این تجهیزات بکار می‌رود به کره جنوبی ممنوع کرده و علت آن را حل نشدن اختلافات دو کشور در خصوص مسایل باقیمانده از جنگ جهانی دوم دانسته است.

رییس جمهوری کره جنوبی گفت که کشورش به سمت اقدامات مقابله جویانه نرفته است و اکنون ترجیح می‌دهد مساله از طرق دیپلماتیک حل و فصل شود اما نباید فراموش کرد که سیاسی کردن تجارت امری مذموم در همه دنیا محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد که می‌خواهیم مساله با ارتباطات مناسبات و دیپلماتیک حل شود اما اگر ژاپن از اقدام خود عقب نشینی نکند و ضررهای زیادی متوجه شرکت‌های خصوصی کره جنوبی کند آن زمان کره‌ای ها دست به اقدامات تلافی جویانه خواهند زد و هر کاری لازم باشد صورت خواهند داد و رویارویی از نوع این در برابر آن شکل خواهد گرفت که چالش‌های زیادی ایجاد خواهد کرد و این چیزی نیست که کره جنوبی خواستارش باشد.

در روز چهارشنبه این هفته دستکم ۳۰ نفر از مسئولان بزرگترین شرکت‌های فناوری پیشرفته کره جنوبی با رییس جمهوری و دیگر مقام های ذی ربط ملاقات کردند تا راه‌های مقابله با ژاپن اتخاذ شود.

از سوی دیگر هشتگ #تحریم_ژاپن از محبوبیت بیشتری در کره جنوبی برخوردار شده است و همزمان در نقاط مختلف کره جنوبی اعتراضاتی علیه توکیو برپا شده و مردم خواستار تحریم کالاهای ساخت ژاپن شده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.