آدام شف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه ایران از مدت‌ها پیش مخفیانه "غنی سازی" داشته است، در توییتی نوشت: "واقعیت‌ها اهمیت دارند به خصوص وقتی به برنامه‌های هسته‌ای مربوط می‌شوند."

وی افزود: ایران بر اساس توافق هسته‌ای، در معرض بازرسی‌ها و نظارت گسترده قرار دارد و جامعه اطلاعاتی چنین ارزیابی کرد که آن‌ها به این توافق پایبند بودند و از محدودیت‌های آن در خصوص میزان غنی سازی فراتر نرفتند.

او همچنین خطاب به ترامپ نوشت: "... شما این توافق را بدون هیچ برنامه‌ای ترک کردید."

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به تازگی در توییتی مدعی شد: «ایران مدتهاست به صورت مخفیانه با نقض کامل توافق وحشتناک ۱۵۰ میلیارد دلاری که جان کری و دولت اوباما بدست آوردند، در حال غنی سازی است. به خاطر داشته باشید که قرار بود این توافق چند سال دیگر منقضی شود. تحریم‌ها به زودی به شکلی قابل توجه افزایش می‌یابند.»

ادعای ترامپ در حالی مطرح شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این در ۱۵ گزارش پیاپی پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.