دکتر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان  در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان گفت که انگلیسی‌ها برای توقیف این نفت‌کش توجیه‌هایی می‌آوردند که بچگانه و مضحک است.

 

ظریف همچنین بار دیگر به کارشکنی های تیم بی اشاره کرد و گفت که ابتدا «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا عضو این تیم بودند ولی بعدها «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی و «محمد بن زاید»، ولی‌عهد ابوظبی به این تیم ملحق شدند.

 

وزیر امور خارجه ایران در ادامه افزود: « آن دو (بن زاید و بن سلمان) می‌توانند از این تیم خارج شوند و ما به این مسئله (خروج آن‌ها) راغبیم». او به همسایگان ایران در منطقه توصیه کرد که به جای ملحق شدن به گروه‌های جدید به آغوش منطقه برگردند.

محمد جواد ظریف گفت که برخی از همسایگان ایران نه تنها علیه ایران دست به اتخاذ تصمیم‌های غلط می‌کنند بلکه این مسئله در مورد سایر کشورهای عربی نیز صدق می‌کند. او گفت: «نگاه کنید به عربستان سعودی و امارات و ببینید علیه یمن چه می‌کنند».

ظریف در مورد اقدامات ضد قطری عربستان سعودی و امارات نیز گفت: «آیا قطر متحد ما بود تا آن‌ها (سعودی‌ها و اماراتی‌ها) تا علیه این کشور این اقدامات را انجام دهند؟ آیا سودان نیز متحد ما بود؟»

وی ادامه داد: «اگر کمک‌های ما به قطر نبود، آن‌ها (سعودی‌ها و اماراتی‌ها) می‌خواستند این کشور را محاصره و خفه کنند».

ظریف بار دیگر از ضرورت گفت‌وگو بین کشورهای منطقه حمایت کرد و گفت که ایران تمایل دارد نه‌تنها امارات بلکه عربستان سعودی نیز به سمت گفت‌وگو و همکاری در منطقه برگردد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.