در پی اختلافات به وجود آمده در میان گروه‌های مختلف سیاسی در تابستان ۵۸ که هر روز در قالب اعلام موضع‌ و بیانیه آن‌ها علیه یکدیگر در روزنامه‌های وقت منتشر می‌شد، آیت‌الله طالقانی شامگاه جمعه پانزدهم تیرماه ۵۸  پیام مهمی را از طریق رادیو مبنی بر لزوم اتحاد میان همه اقشار و گروه‌ فرستاد.

متن این پیام که در تاریخ ۱۶ تیرماه در روزنامه کیهان منتشر شد به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در این شرایط و اوضاعی که ملت ما می‌گذراند و واقع شدیم مسائلی را احساس می‌کنم که جریان یافته که همه مردم آگاه، بیدار و رهبرهای باایمان و صادق را رنج می‌دهد و این پیام پیام خدا است پیام ما نیست به همه مسلمان‌ها. بارها در نوشته‌ها و در پیام‌ها تکرار شده باز هم تکرار می‌کنم. واعتصمو بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا. این بانگ رسای وحی قرآن ما است. در شرایط فعلی ما نبوده یعنی بعد از پیروزی اسلام و بعد از ضربه‌هایی که به پیکر شرک و کفر و بت‌ها خورده شد. مشترکین از طریق مقاومت مسلحانه دیگر نمی‌توانستند این حرکت ایمانی و انقلابی اسلام را سرکوب کنند و شروع کردند به نفوذ و رخنه در بین مسلمان‌ها. مشرکین، اهل کتاب، منافقین یعنی جامعه توحیدی اسلام که در زیر سرپرستی شخصیت رسول اکرم(ص) بود از درون می‌خواستند متلاشی کنند و من الان می‌بینم که باز یک چنین دسایسی در کار است.

ما همه ملت ایران اکثریت ملت ایران، ملت مسلمان و ملت توحید، توحید این نیست که فقط به زبان کلمه توحید را ادا کنیم و شهادت بدهیم، توحید در شعار – توحید در هر جهت و هر بعدی – مسئله توحید که در اسلام این همه اهمیت دارد نه فقط یک اندیشه و یک اعتقاد درونی است بلکه در سطح اجتماع اسلامی توحید باید پیاده شود.

لااله‌الاالله نفی [یک واژه ناخوانا] و بت‌تراشی و هرگونه به هر صورت و به هر چهره‌ای که نمایان بشود و بعد حرکت به طرف مبدا واحد که الا الله است.

بنابراین مخالف توحید چیست، شرک – تفرقه چیست، شرک. گرایش به شرک. من از ملت مسلمان ایران بخصوص از طبقه جوان می‌خواهم برای رضای خدا، برای رضای رهبری اسلام، رهبری کشور که بارها مردم را دعوت به توحید کردند، توحید قوا و از بین بردن اختلاف‌ها. همین روزنامه دیشب بود که خواندم که حضرت امام خمینی در ضمن خطاب‌شان به بعضی از گروه‌ها این تعبیر را کم و بیش کردند که حتی در مسئله ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام ایجاد اختلاف نکنید. ما می‌دانیم که مسئله ولایت و ایمان به شخصیت و ولایت علی از اصول شیعه است. از مبانی شیعه است. ولی ایشان نظرشان این است که همین‌ها را هم نباید اگر اختلاف‌انگیز باشد مطرح کنند، چه رسد به این‌که مسلمان‌ها در مقابل هم با شعار اسلام، با تلاوت آیات صف‌بندی کنند. تهمت بزنند. همدیگر را لجن‌مال کنند. اگر انحراف‌های اخلاقی یا فرض کنید دینی در بین بعضی از گروه‌ها باشد که با تهمت و افترا و با کوبیدن یکدیگر بر طرف نخواهد شد. آیا نمی‌شود با تفاهم این جوان‌های مسلمان، این گروه‌های اسلامی مشکلات‌شان را حل کنند و نقایص‌شان را برطرف نمایند.  اساسا کیست که یک مسلمان کامل باشد. کدام نمونه است مسلما هرکسی یک نقصی، یک کسری و ضعفی در آن هست. آیا این ضعف‌ها را باید با تهمت و افترا و کوبیدن یکدیگر جبران کنیم. این غده‌های چرکینی است که در مملکت دارد پیش می‌آید. آگاهانه و ناآگاهانه. کسانی که منشاء این غده‌ها و منشاء این غده‌های چرکین می‌شوند به نظر من خیانت می‌کنند، چون میکروب از همین جا وارد می‌شود. دسایس بیگانگان که زیر پرده به شدت مشغول تحریک است از همین اختلافات و صف‌بندی‌ها و موضع‌گیری‌ها استفاده خواهد کرد و عاقبت این نهضت را به خطر می‌اندازد.

آیا ما نباید آینده‌نگر باشیم

دنیای اسلام و غیراسلام چشم به این نهضت دارد همین دیشب بود که یکی از نماینده‌های کشورهای اسلامی با من ملاقاتی داشت در ضمن تبریک و اظهار خوشحالی از این‌که این نهضت در تمام کشورهای اسلامی تاثیر کرده و در کشور او هم تاثیر بسیاری دارد از چند روزی که در تهران بوده و از نزدیک می‌دیده از من می‌پرسید که این اختلافات در بین مسلمان‌ها چه است. چرا این اختلافات را دامن می‌زنند. او نگران بود. آیا ما نباید نگران باشیم. آیا ما نباید آینده‌نگر باشیم. آیا ما نباید خون شهدایی که این همه در این راه ریخته شده این‌ها را اجر بنهیم و این نهضت را با یک فکر – با یک دست و با یک هدف و با یک رهبری در مقابل این همه دسایس پیش ببریم. چرا این‌قدر غافلیم. چرا مسائل قبل از انقلاب و سقوط رژیم را داریم در این مرحله از زمان و شرایط محیطی که هستیم داریم می‌کشانیم.

عقده چند دسته‌گرایی‌هایی که در ایران، در خارج ایران، در داخل زندان، بین گروه‌های مسلمان بود و شیاطین و خناس‌های سازمان امنیت داشتند، می‌دیدند و این‌ها را بیش‌تر از هم جدا می‌کردند و مهم‌ترین کار این دستگاه شیطانی در داخل زندان بود حالا که بیرون آمدند هم آزاد شدند و محیط بازی قرار گرفتند آیا آن مسائل را ما بکشانیم به وضع امروز و شرایطی که در آن هستیم. اگر مردمی که معتقد به یک مبدا، یک کتاب، یک رسالت، یک قبله نیستند این اختلافات را داشته باشند حق‌شان است، چون یک جهت مشترکی ندارند، هدف واحدی ندارند اما ما مسلمان‌ها چرا باید با داشتن یک کتاب، یک قبله تهمت بزنیم، نفی کنیم. آیا این آیه قرآن را نخواندند و نمی‌خوانند وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا کسی که سلام اسلامی کرد نفی‌اش نکنید، جذبش کنید. این‌قدر در خلال درون و افکار او نپیچید که از او یک حرف و یک لغزشی ببینید و طردش کنید. و الا اگر ما بخواهیم همه را طرد کنیم دیگر چه کسی باقی می‌ماند.

در آن روزهای آخر رسالت رسول خدا بود خطبه‌ای که در حجه‌الوداع فرمود. در ضمن می‌فرمود که و لا ترجعوا بعدی کفارا یضرب بعضکم رقاب بعض. بعد از من کافر نشوید. کافر نشدن معنایش این نیست که کافر شدن و نگرانی پیامبر خدا این نبود که منکر وحی و نبوت بشوند. بعد خودش توضیح می‌دهد می‌فرماید: اگر مقابل هم ایستادید، گردن همدیگر را زدید، اختلاف ایجاد کردید، این همان کفر و شرک است که در میان جامعه توحیدی سر بیرون آورده است.

از موضع‌گیری بپرهیزید

من به فرزندانم به عزیزانم به همه این‌ها که دوست‌شان می‌دارم و به همه علاقه‌مندم و به همه با نظر محبت و علاقه می‌نگرم به هیچ جناح و به هیچ گروهی هم وابسته نیستم و نخواهم بود و همه را یکسان می‌بینم. آن‌هایی که با صداقت و با صفا و با خلوص نیت دارند این انقلاب را پیش می‌برند و موانع را برمی‌دارند به همه می‌گویم بپرهیزند از اختلاف، از موضع‌گیری بپرهیزند، از این‌که دشمن را خوشحال کنید. در این درگیری‌هایی که این چند روز بود همان‌قدر که ما متاثر بودیم دشمن لبخند می‌زد. از خوب جاهایی شروع کرده است. من نمی‌خواهم این‌ها را متهم کنم که عامل خارجی هستند نعوذبالله ولی در زیر پرده من یقین دارم که عواملی کار می‌کنند.

هر جایی که یک گروهی متحصن شدند ما دیدیم که از زیر و بدون توجه دسایس به کار افتاده است... این چند روزه همان‌طور که ملاحظه کردید یکی از کارهای دوستان ما این بو که این تحصن‌ها را با تفاهم بشکنند چون خود این‌ها یک غده چرکی است که دشمن می‌تواند استفاده کند.

چهره اسلام را خراب نکنید

من انتظار دارم همان‌طوری که ...همه کسانی که دردمندند و نگران‌اند و با خون شهدا من این‌ها را سوگند می‌دهم که از این موضع‌گیری‌ها دست بردارند. و از رهبری گروه‌ها انتظار دارم که برای گروه‌پرستی و برای خودنمایی این نهضت عظیم چهره اسلام را خراب نکنند. چون عموما مریدها مخلص‌ترند و این مرادها هستند که اکثر دنبال مرید می‌گردند و دنبال گروه می‌گردند. یک مردم و یک جامعه اسلامی و یک شعار و یک توحید و یک قرآن آخر این همه گروه، که هر روز هم یک گروه جدیدی درست می‌شود. مرام‌شان غیر از اسلام است غیر از پیالده کردن دستورات قرآن است. پیاده کردن دستورات سنت رسول خدا و ائمه و بزرگان ما است – پس اختلاف دیگر برای چیست. غیر از این‌که انسان شبهه می‌کند. این گروه‌بندی‌ها – خودخواهی است و بروز طاغوت چه‌ها است. بعد از انهدام طاغوت بزرگ و این مربوط به هوشیاری و آگاهی مردم است که نگذارند فرصت‌طلب‌ها – قدرت‌طلب‌ها – خودخواه‌ها – خودبین‌ها از این نهضت سوءاستفاده کنند. پیام من به همه برادرانم – خواهرانم – فرزندانم همین است که با هوشیاری و آگاهی متوجه دسایس و تحریکات باشند. و سلام و درود من بر همه مسلمان‌ها، و بر همه شهدا و بر همه کسانی که با اخلاص و صمیمیت این نهضت را پیش بردند و تا به این‌جا رساندند. و السلام علیکم و رحمت‌الله.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.