به گزارش روزنامه رأی الیوم  یونان پس از آن تصمیم گرفت از کشتی های جنگی روسیه در بندرهای خود استقبال کند و این احتمال وجود دارد که سامانه موشکی «اس۴۰۰» روسیه را که رقیبش ترکیه آن را خریده است را  بخرد تبدیل به دومین کشوری شد که سیاست جدیدی را در قبال سازمان ناتو به ویژه ایالات متحده آمریکا در پیش گرفت.

 

با افزایش حضور روسیه در دریای مدیترانه چه در منطقه شرقی در نزدیکی سوریه، ترکیه و یونان و چه در غربی دریای مدیترانه به ویژه اسپانیا، آمریکا بر همپیمانانش فشار می آورد تا از کشتی های جنگی روسیه استقبال نکنند. اسپانیا به کشتی های روسیه تسهیلات ارائه می کرد اما طی سه سال گذشته از این کار امتناع کرد لیکن شبکه خبری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد که این کشتی ها  بار دیگر به بندرهای جنوبی اسپانیا بازگشتند.

در سایه همکاری نظامی روسیه و ترکیه پس از خریدن سامانه موشکی اس۴۰۰ توسط ترکیه،یونان شروع به صدور مجوز به کشتی های روسیه برای پهلو گرفتن در بندرهایش کرده است. یونان از جانبداری کامل روسیه از ترکیه، رقیب تاریخی اش می ترسد به همین دلیل ارتش یونان  صدور مجوز برای کشتی های روسیه برای پهلوگیری در بندرهایش بدون محدودیت های زیاد و با وجود فشار های آمریکا را آغاز کرده است.قبرس نیز به نوبه خود فشارهای آمریکا را رد کرده و به کشتی های جنگی روسیه مجوز پهلوگیری داده است.

رسانه های یونانی نیز شروع به بازتاب نظرات کارشناسان و نظامیان سابق کرده اند که خواستار همکاری نظامی با روسیه و خرید سامانه اس۴۰۰  همانطور که ترکیه این کار را کرد، هستند.این کارشناسان و نظامیان سابق تأکید می کنند که حضور یونان در پیمان ناتو مانع همکاری نظامی با مسکو نمی شود. خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه توسط یونان یک اتفاق غیرمنتظره و سورپرایز است زیرا تبدیل به دومین کشور عضو ناتو می شود که این سامانه موشکی را در اختیار می گیرد این در حالی است که ترکیه پیش از این دیوار روانی-نظامی را شکسته و این سامانه موشکی روسی را خریده است.

یونانی ها احساس می کنند که به رغم حضورشان در ناتو ولی عنصر مهمی در طرح های نظامی غرب نیستند و ناتو را متهم می کنند که در مشکلات دوجانبه میان آنکارا و آتن، طرف ترکیه را می گیرد.

کارشناسان یونانی بر این باورند که اگر ترکیه ناتو را ترک کند یونان نیز از این پیمان خارج می شود و پل های همکاری با روسیه را راه می اندازد. گزارش های مراکز پژوهشی یونان تأکید می کنند که در صورت وقوع جنگ میان یونان و ترکیه، ناتو از یونان دفاع نمی کند به همین دلیل برای تضمین امنیت اش در آینده به نزدیک شدن به مسکو تکیه می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.