مراسم افتتاحیه این کنگره بین‌المللی با قرائت پیام رئیس‌جمهور، توسط حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور مذاهب و اقلیت‌های اسلامی آغاز شد. در متن این پیام آمده است:

فرهیختگان، مشاهیر و مهمانان گرامی خداوند بزرگ و منان را شاکرم که به مناسبت این گردهمایی فرهنگی و علمی توفیق یافتم تا مراتب سلام و احترام خویش را به شما و تمامکردزبانان کشور ابلاغ کنم.

به گواهی تاریخ ایران عزیز علی‌رغم تنوع قومی و مذهبی و موقعیت ژئوپولوتیک خاص همواره پیروزمندانه توانسته از فراز و نشیب‌ها به کمترین آسیب عبور کند.

عبوری پیروزمندانه که بیش از هر امر دیگری ناشی از همبستگی فرهنگی اقوام و مذاهب ایرانی است که در کنار گسترده وسیع جغرافیایی و تاریخی چندین هزارساله دل‌وجانشان در گرو عظمت ایران بوده است.

کردها در این میان همچون سایر اقوام ایرانی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و فرهنگی‌ترینمردمان کشور همیشه ایران را خواستگاه فرهنگی خود دانسته و به فرهنگ و تاریخ این مرزوبوم عشق ورزیدند.

ما هرگز شهدای کُرد که جانشان را برای حفظ کیان این مرزوبوم نثار کردند و نیز خدمات شایان فرهیختگان و ادیبان کرد به فرهنگ و ادب فارسی را از یاد نبرده و نخواهیم برد بدیهی است ما همه ایرانی هستیم و همه اقوام در این سرزمین از احترام برخوردارند و هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد.

این کنگره فرصتی برای تجلیل از همه اقوام ایرانی است که از حقوق شهروندی برخوردار و قابل احترام هستند.

ضمن تقدیر و تشکر از کردهای کشور، برگزاری این کنگره را فرصتی می‌دانم برای شناخت و معرفی مردمانی مهربان که همواره دل در گرو فرهنگ این مرزوبوم داشتند.

رحمت صادقی رئیس دانشگاه کردستان و دبیر علمی کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد در این مراسم گفت: در سال جاری حق چاپ آثار ماموستا هژار به دانشگاه کردستان واگذار شد و از درآمد آن جایزه سالانه هه ژار برای انتخاب و تجلیل از آثار کردی هزینه می‌شود.

وی افزود: مایه افتخار است که میزبان مشاهیر و نام‌آوران کرد در اقصی نقاط دنیا هستیم.

صادقی بابیان اینکه تکریم از مشاهیر مایه صلح، آشتی و تعامل بیشتر در جامعه می‌شود، اضافه کرد: هر ملتی توانایی تکریم از نامداران خود را نداشته باشد هیچ‌گاه پیشرفت نمی‌کند.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد گفت: دانشگاه کردستان در چند سال اخیر با پشتیبانی جدی دولت تلاش خوبی در حوزه مطالعات کردی داشته است و در این راستا رشته زبان و ادبیات کردی در سال ۹۴ در این دانشگاه تأسیس شد.

وی افزود: امسال اولین دوره دانشجویان زبان و ادبیات کردی فارغ التحصیل می‌شوند که جشن تحلیف آن‌ها امروز برگزار می‌شود و امید است، در مقطع فوق‌لیسانس این رشته هم بتوانیم دانشجو پذیرش کنیم.

صادقی اظهار داشت: مرکز مطالعات دانشگاه هم اقدامات خوبی ازجمله تهیه فرهنگ لغت کردی فارسی به نام دانشگاه کردستان و ده‌ها کار دیگر انجام داده است.

رئیس دانشگاه کردستان یادآور شد: بیش از ۴۰ کانون کُردی در این دانشگاه ایجاد شده و سالانه بیش از ۲۰۰ برنامه را اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۶ کمیته در حوزه‌های مختلف برای معرفی مشاهیر در دانشگاه تشکیل شد، افزود: انتخاب مشاهیر کار راحت و ساده‌ای نیست و در این رابطه محدودیت تعداد و کهولت سن و گستره جغرافیایی و جنسیتی داشتیم.

رئیس دانشگاه کردستان گفت: امیدواریم در کنگره‌های آینده بتوانیم دیگر مشاهیر کُرد را مورد تکریم قرار دهیم چراکه این افراد بزرگ‌ترین سرمایه و ضامن بقای هر ملتی هستند.

صادقی اضافه کرد: سرزمین معنوی به برکت آثار نویسندگان و نام‌آوران آن همواره زنده و پویا است. مسئولان استان کردستان از یک سال پیش فعالیت خود را در راستای برگزاری کنگره‌ای به‌منظور معرفی و تجلیل از مشاهیر و نام‌آوران کُرد آغاز کردند و در این راستا ۶ کارگروه در حوزه‌های علوم انسانی، زبان و ادبیات، فرهنگ و هنر، علوم پایه و مهندسی، کشاورزی و پزشکی تشکیل شد.

وی ادامه داد:‌ بعد از گذشت حدود پنج ماه از آغاز رسمی فعالیت این کارگروه‌ها و کنکاش و بررسی درخصوص مشاهیری که در قید حیات بودند، اسامی تعیین‌شده به شورای راهبردی کنگره که ریاست آن بر عهده استاندار کردستان بود، ارسال شد.

به گفته وی، محدودیت‌هایی همچون کهولت سن در انتخاب برخی از مشاهیر برای حضور در کنگره وجود داشت با این ‌وجود تلاش‌های بسیاری برای شرکت مشاهیری که مردم کردستان سال‌هاست در انتظار دیدن آن‌ها هستند انجام شد. تلاش برگزارکنندگان کنگره مشاهیر کُرد در دعوت و حضور چهره‌های مطرحی همچون مظهر خالقی هنرمندی نام‌آشنای این دیار که ۳۸ سال دور از وطن بوده عاقبت به ثمر نشست و روز گذشته این هنرمند عرصه موسیقی کُردی از طریق مرز باشماق پا به خاک میهن گذاشت.

برگزاری سه پنل تخصصی در بخش‌های زبان و ادبیات کُردی، هنر و موسیقی و دین و فرهنگ از بخش‌های کنگره مشاهیر کُرد است.

همچنین در انتهای نخستین کنگره مشاهیر کُرد از نام‌آوران عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی، موسیقی و علمی کُرد تجلیل شوند.

کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد با حضور جمعی از مسئولان داخلی و خارجی و نام‌آورانی همچون «مظهر خالقی» از امروز ۱۱ تیرماه به مدت ۲ روز در تالار مولوی دانشگاه کردستان آغاز گردید و آیین اختتامیه این کنگره فردا چهارشنبه ۱۲ تیرماه در دانشگاه کردستان با حضور دکترسیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.