این نویسنده معروف فرانسوی معتقد است که آمریکا با هدف حفظ قیمت‌های جهانی نفت خام در ارقامی بالاتر از ۶۰ دلار این حملات را ترتیب داد تا هم ایران را متهم و هم صرفه اقتصادی نفت شیل (shale oil) را حفظ کند که در صورت کاهش بیشتر قیمت نفت صرفه اقتصادی ندارد.

تیری میسان می‌نویسد که آمریکا از دوران بوش به‌دنبال حمله به ایران بود که توفیقی پیدا نکرد و ایرانی‌ها نشان داده‌اند که برای رسیدن به موفقیت می‌توانند درد و رنج زیادی را تحمل کنند.

در صورت کاهش بیشتر قیمت نفت به ارقامی پایین‌تر از ۵۰ دلار هم حدود ۳ میلیون بشکه نفت شیل تولیدی آمریکا و چند تولیدکننده کوچک دیگر از مدار خارج می‌شود و هم سیاست تحریمی این کشور علیه ونزوئلا که خرید نفت از این کشور را متوقف کرده است شکست خواهد خورد.

تخمین‌های قبلی نشان می‌داد که استخراج نفت شیل تنها زمانی قابل توجیه است که قیمت‌های جهانی نفت خام بالای ٥٤ دلار به‌ازای هر بشکه باشد. اگرچه ادعا شده است که برخی فناوری‌ها می‌تواند با ۴۰ دلار هزینه، استخراج نفت شیل را عملیاتی کند؛ اما فعلاً در حد اجرای آزمایشی است و صنعتی‌سازی نشده است.

تیری میسان نخستین کسی است که با نوشتن کتاب دروغ بزرگ (۹/۱۱: The Big Lie) آمریکا را عامل حملات ساختگی ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلو معرفی کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.