حمیدی العبدالله در البناء نوشت: منطقه شرق فرات شاهد اضطراب‌های شدیدی است که سیطره نیرو‌های آمریکایی بر شبه نظامیان قسد را تهدید می‌کند. می‌توان گفت: بدون هیچ مبالغه‌ای عملیات هدف گرفتن شبه نظامیان قسد، خواه از سوی مقاومت مردمی بوده باشد یا از سوی داعش و یا توسط دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه، به اتش بس نمی‌رسد و روزانه حملات متعددی علیه قسد ترتیب داده شده و خسارت‌های زیادی به آن‌ها وارد می‌شود.

 در ادامه این مطلب آمده است: عملیات مسلحانه علیه شبه نظامیان قسد، نیرو‌های آمریکایی و انتفاضه‌های مردمی، هزینه حضور و سیطره امریکا بر منطقه شرق فرات را افزایش داده و باعث نگرانی نیرو‌های آمریکایی از بالا رفتن حملات نیرو‌های مقاومت و انتفاضه‌های مردمی شده است.

این نگرانی واشنگتن را بر ان داشته است تا از عربستان سعودی درخواست کمک کرده و از آن بخواهد با اموال و نفوذ خود به نیرو‌های قسد و علیه ساکنان مناطق شرق فرات برای آتش بس و کنترل اوضاع که از دست واشنگتن خارج شده است، خدمت کند. اما ایا ریاض در این مأموریت موفق می‌شود؟

مشخص است که منطقه شرق فرات قوا و گروه‌های محلی با امتداد‌های منطقه‌ای دارد که دست یابی به آن‌ها دشوار است؛ علاوه بر اینکه تجربه جنگ تروریستی علیه سوریه ثابت کرده است که دولت‌ها و طرف‌هایی که از جنگ ترویستی حمایت می‌کنند، حتی در صورت اتحاد با یکدیگر، در تعیین حدودی برای اختلافات بین شبه نظامیان مسلح شکست می‌خورند.

از این نظر، شرایط در شرق فرات پیچیده‌تر از دیگر مناطق است؛ چرا که طرف‌هایی وجود دارند که بر سر منافع با یکدیگر اختلاف دارند؛ و برخی از آن‌ها داخلی و بعضی دیگر منطقه‌ای بین المللی هستند. یگان‌های حمایت کردی تلاش می‌کنند تا بر شبه نظامیان در این منطقه مسلط شوند، اما این رفتار باعث تحریک اعراب، اشوری‌ها و کلدانی‌های این منطقه می‌شود؛ همانطور که عاملی برای تحریک ترکیه نیز محسوب می‌شود.

گذشته از این، شکاف و اختلاف در داخل جبهه دولت‌هایی وجود دارد که حامی جنگ تروریستی علیه سوریه هستند؛ یعنی بین جبهه ترکیه- قطری که از اخوان المسلمین و دیگر گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند، و جبهه‌ای که عربستان رهبری آن را بر عهده دارد که با سیاست قطری ترکی مخالف بوده و برای بر هم زدن هیمنه آن‌ها بر منطقه تلاش می‌کند.

در سایه این هم جواری‌ها و وجود تمام این درگیری‌ها در منطقه شرق فرات، هرگز ائتلاف آمریکایی سعودی موفق به مهار اوضاع در این منطقه نخواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.