«خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین، برای نخستین بار پس از میزبانی منامه از کارگاه اقتصادی برای سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطین، از اصطلاح «معامله قرن» و عادی‌سازی با اسرائیل سخن گفت.

وزیر خارجه بحرین، روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العربیه»، مدعی شد: «منامه از حق ملت فلسطین در تشکیل کشوری در مرزهای ۶۷ به پایتختی قدس شرقی حمایت می‌کند.»

وزیر خارجه بحرین با عقب‌نشینی از اظهارات جنجالی چند روز پیش خود، مدعی شد که کارگاه منامه برای عادی‌سازی با اسرائیل نیست.

آل خلیفه گفت: «گام‌های عادی‌سازی واضح است که با برافراشتن پرچم و باز کردن مرزها صورت می‌گیرد.»

وی در توجیه مصاحبه‌های مختلفش با رسانه‌های خبری اسرائیل، مدعی شد: «با رسانه‌های خبری اسرائیل برای رساندن مستقیم موضع‌مان به اسرائیلی‌ها سخن گفتم.»

وزیر خارجه بحرین در ادامه گفت: «تا الان درباره طرح سیاسی برای صلح چیزی نشنیده‌ام. ما به نظر تشکیلات خودگردان فلسطین احترام می‌گذاریم و آن نیز به موضع ما احترام می‌گذارد.»

این دیپلمات بحرینی درباره «معامله قرن»، مدعی شد: «معامله میان دو طرف است و ما چیزی درباره آنچه که معامله قرن خوانده می‌شود، نشنیده‌ایم.»

تکرار ادعاهای ضد ایرانی

وزیر خارجه بحرین طی این مصاحبه در مورد تنش اخیر بین تهران و واشنگتن نیز گفت که منامه از «موضع آمریکا در عدم حرکت به سوی درگیری نظامی با ایران» تقدیر می‌کند.

او در عین حال مدعی شد که ایران به دنبال جنگ با آمریکا است.آل خلیفه در اظهاراتی بی‌اساس، همچنین ایران را مسئول هرگونه رویارویی یا تنش نظامی در منطقه معرفی کرد.

چند روز پیش، «کارگاه اقتصادی منامه» در پایتخت بحرین برگزار شد که طبق گفته ناظران، در آن نشست بر بخش اقتصادی طرح موسوم به «معامله قرن» با هدف صلح میان فلسطینیان و اسرائیل، که آمریکا آن را برای حل منازعه میان طرفین تدوین و پیشنهاد کرده است، تمرکز شد.

هدف از این نشست ضد فلسطینی، که به مدت دو روز برگزار شد، جمع کردن ۵۰ میلیارد دلار جهت تزریق به اقتصاد فلسطین طی ۱۰ سال است.

بسیاری از گروه‌های فلسطینی، مردم کشورهای عربی و شخصیت‌های مختلف در جهان برگزاری این نشست را محکوم کردند ولی برخی رژیم‌های عربی به رغم مخالفت افکار عمومی کشورهای‌شان، در این کنفرانس حضور یافتند.

این کنفرانس شاهد حضور گسترده روزنامه‌نگاران و خبرنگاران رژیم صهیونیستی بود. وزیر خارجه بحرین همزمان با برگزاری این کنفرانس، در سلسله دیدارهای فوق‌العاده به این رسانه‌های عبری‌زبان گفته بود: «اسرائیل اینجاست و باقی است و این حق اسرائیل است که به عنوان یک کشور با مرزهای امن وجود داشته باشد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.