نخستین مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها با حضور ۱۰ تن از نامزدهای این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سال ۲۰۲۰ چهارشنبه پنجم تیرماه در میامی فلوریدا برگزار شد.

به گزارش «انتخاب»، قرار است مناظره ۱۰ نامزد دیگر حزب دموکرات پنجشنبه برگزار شود. مناظره اول ساعت ۲۱ به وقت محلی آغاز شد و دو ساعت ادامه یافت.

در بخشی از این مناظره تلویزیونی از نامزدهای دموکرات پرسیده شد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲ آیا به توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام باز خواهید گشت؟ ۹ تن از ۱۰ نامزد حزب دموکرات دست خود را بالا بردند.

سناتور کوری بوکر تنها نامزد بود که دست خود را بالا نبرد. وی در مصاحبه با سی ان ان پس از این مناظره گفت، برجام هرچند نواقصی داشت، اما آمریکا نمی بایست از آن خارج می شد. اکنون می‌بایست درباره آن مذاکره کرد.

سناتور الیزابت وارن هم در توییتی تاکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران باز می‌گردد.

جولین کاسترو، وزیر مسکن دولت اوباما، بنتو اورک، سناتور ایمی کلوباچر ، و بیل دی بلاسیو شهردار نیویورک، از جمله حاضران در مناظره اول در چهارشنبه بودند.

تعدادی از رسانه های آمریکایی می‌گویند الیزابت وارن و جولین کاسترو در مناظره اول نمایش بهتری داشتند. به گزارش «د هیل» جستجو در گوگل برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره آقای کاسترو در جریان مناظره ۲۴۰۰ درصد افزایش یافت.

جو بایدن، معاون اول اوباما و سناتور برنی سندرز به همراه هشت نامزد دیگر پنجشنبه مناظره خواهند کرد.

امنیت مرزی و بیمه درمانی

رویترز می‌گوید، دو موضوع تامین امنیت مرزی و بیمه درمانی دو موضوع اصلی نخستین مناظره نامزدهای دموکرات بود.

الیزابت وارن و بیل دی یلاسیو از حذف بیمه درمانی خصوصی حمایت کردند.

الیزابت وارن که از نامزدهای پیشرو حزب دموکرات محسوب می‌شود، شرکتهای بیمه‌ درمانی در آمریکا را متهم کرد که از شهروندان آمریکایی سوءاستفاده می کنند. وی از بیمه درمانی دولتی برای همه شهروندان آمریکایی حمایت کرد و کسانی را که چنین امری را امکان پذیر نمی‌دانند، به باد انتقاد گرفت.

رویترز می‌گوید، نظر سنجی‌های اخیر از توجه بیشتر رای دهندگان دموکرات به خانم وارن حکایت دارند.

الیزابت وارن گفته است: بیمه درمانی یک حق اولیه است و من برای آن خواهم جنگید.

در جریان بخشی از این مناظر نقص فنی میکروفن‌ها باعث شد تا برای لحظاتی برنامه متوقف شود تا این مشکل حل شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که در هواپیما در مسیر سفر به نشست گروه ۲۰ در ژاپن بود از شبکه‌های «ان بی سی نیوز» و «ام اس ان بی سی» به دلیل این اشکال فنی انتقاد کرد.

رئیس جمهور آمریکا که برای پیروزی در دور دوم در انتخابات شرکت می کند این مناظره را هنگام عزیمت به ژاپن برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ از داخل هواپیمایش تماشا کرد اما واکنشی سرد نشان داد.

او پیشتر به کانال اقتصادی شبکه خبری فاکس گفت: "آیا مایلم مناظره را ببینم؟ مایلم این آدم ها را تماشا کنم؟ این گروه اصلا مرا به هیجان نمی آورد."

او همچنین در طعنه ای به رقیب اصلی خود جو بایدن گفت: "بایدن یک فرد گم گشته است. او نمی داند کجاست."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.