به گزارش خبرگزاری "آناتولی"شهروندان تونس همچنین باور دارند که طرح سازش آمریکایی ها باعث از بین رفتن نهضت فلسطین می شود.

خبرگزاری آناتولی گفت و گویی را با شهروندان تونس در مورد معامله قرن با آنها داشته است. "حاتم" یکی از کارکنان دولت در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: ما مخالف معامله قرن هستیم، چون باعث از بین رفتن نهضت فلسطین می شود و سرزمین فلسطین از جمله قدس را به رژیم صهیونیستی واگذار می کند.

وی با اشاره به نیروهای مقاومت فلسطینی افزود که تونسی ها از مقاومت حمایت می کنند.

"الصحبی سامارا" یک گوینده خبری تونس با بیان اینکه معامله قرن برای نفوذ آمریکا در منطقه است، تاکید کرد که تنها هدف واشنگتن تغییر توازن قدرت در خاورمیانه به نفع خودش است. وی افزود که آمریکا با شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی قصد داشت تا بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان را تحریک کند.

این گوینده خبری افزود که به علت حساسیت های همگان نسبت به قضیه فلسطین حتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس، طرح واشنگتن موفق نخواهد شد.

سامارا اضافه کرد که مواضع مردم کشور های حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات نسبت به رهبران آنها متفاوت است و عادی سازی روابط با اسرائیل را نمی پذیرند.

یک مستندساز تونسی در این باره هشدار داد که معامله قرن دوباره باعث آوارگی مردم فلسطین می شود.

یک دانشجوی جوان تونسی نیز معتقد است که مردم این کشور همانند سایر ملتهای عربی این معامله را رد می کنند. وی تاکید کرد که تونسی ها حامی نهضت فلسطینی خواهند ماند.

واشنگتن روز ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) برگزاری کنفرانس اقتصادی در منامه پایتخت بحرین را اعلام کرد. مقامات آمریکایی قرار است این هفته (۴ و ۵ تیر) از جنبه های اقتصادی طرح سازش خاورمیانه یا معامله قرن پرده برداری کنند.

براساس گزارش ها ریاست این نشست با "جرد کوشنر" داماد و مشاور ارشد "دونالد ترامپ" و "جیسون گرینبلات" نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه است.

تا به حال شش کشور عربی مصر، امارات، اردن، عربستان، قطر و بحرین میزبان این نشست، حضور خود در این کنفرانس را اعلام کرده اند.

سازمان آزادیبخش فلسطینی ماه گذشته اعلام کرد که هیچ هیاتی را به این کنفرانس آمریکایی اعزام نخواهد کرد.

براساس گزارش رسانه ها، معامله قرن امتیازات بزرگی را در رابطه با حق بازگشت فلسطینی ها و وضعیت قدس شریف، به رژیم صهیونیستی خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.