گفتگو با سیدمصطفی قدمگاهی را در ادامه می خوانید:

برای شروع لطفا خودتان را معرفی کنید.

سید مصطفی قدمگاهی هستم متولد سال ۵۹ مشهد مقدس.

چه چیزی باعت شد مداحی را دنبال کنید و آیا استاد یا اساتیدی هم داشتید؟

مشوق بنده در امر مداحی ابتدا پدر و مادرم و بعد هم رفقا بودند که بعد از موذنی و قرائت زیارت عاشورا برای مداحی و شعرخوانی هم بنده را تشویق کردند. بنده در مداحی استادی نداشتم اما از اساتید زیادی در پای منبرها و هیات ها استفاده کرده ام اما استاد خاصی نداشته ام و هر چه در مداحی کسب کرده ام تلاش و زحمت خود بنده بوده است.

سبک و روش شما در مداحی چگونه است؟

دوستان هیاتی ها بیشتر روی مولودی خوانی های بنده توجه دارند به لحاظ اینکه فضای مولودی خوانی راحت تر هست و ارتباط با مستمع بیشتر برقرار میشه و احساس رفاقت بیشتری به واسطه این ارتباط در مولودی ها شکل می گیرد از این جهت بنده رو به مولودی خوان بیشتر می شناسند و گرنه بنده روضه خوان هستم و در بحث مداحی هم مولودی، هم روضه و هم شور میخوانم.

بریم سر اصل مطلب چند روزی هست شعری و مولودی از شما حسابی جنجالی شده است ابتدائا بفرمایین این مجلس کجاست و چه تاریخ و مناسبتی هست؟

سال ۱۳۹۵ ولادت امام رضا علیه السلام در هیاتی به نام دعای ندبه ۱۴ معصوم مشهد این مولودی خوانده شد. آن زمان اصلا دیده نشد و بازتابی نداشت و آن زمان دوستان در کانال بارگزاری کردند که الان هم اگر در کانال سرچ کنید در قسمت بالای کانال هست. شعر مال شاعری هست که بنده شعر را از کانال ایشون برداشتم که شاعرش خواستند گمنام باشند. ولی اینکه الان رسانه ای شده جای خیلی سوال هست.مشخص نیست چطوری و چه کسی این مولودی رو از کانال بنده برمیداره و میفرسته برای خانمی به نام "ت.ب" که در کانادا هست و ایشون هم مولودی رو تبدیل به دابسمش میکنه و میزاره در پیج اینستاگرام که از اینجا شروع شد و بیش از ۵۰۰ هزار بازدید در این پیج داشت و کم کم دابسمش های مختلفی در داخل هم برای این مولودی ساخته شد

گفته شده که این مولودی شما بازخوانی و تقلید از مولودی آقای جواد مقدم بوده درسته؟

خیر به هیچ وجه اینجور نیست. بنده اهل تقلید از کسی نیستم و اینکه اول ایشون خوندن یا بنده خوندم مشخص نیست اما آن چیزی که مهمه این هست که بنده اهل تقلید وبازخوانی نیستم به هیچ وجه.بهتره بگیم همزمان خونده شده. به هر حال وقتی شاعری شعری رو منتشر میکنه دهها مداح شاید همزمان همون شعر را اجرا کنند.

درباره ملودی و آهنگ این مولودی آیا کار وسلیقه خودتون بوده؟

واقعیتش این آهنگ برای یکی از خواننده های مجوز دار داخلی هست به نام آقای علیرضا روزگار که شعری عاشقانه با این آهنگ رو میخونند و شاعر این مولودی هم روی این اهنگ آقای روزه دار شعری میگه و من هم با همون ملودی اجرا کردم خود آقای روزگار هم در پیجشون گفتن که شعر و آهنگ ایشون اونقدر بازتاب نداشت که این مولودی بازتاب داشته است.

درباره مفهوم و محتوای شعر توضیحی دارید و برخی گفتند این شعر محتوایی ندارد و اصطلاحا شعر سبک هست.

متاسفانه در فضای مجازی فقط قسمت اول شعر مورد استفاده قرار گرفت. از این قسمت شعر"امشب دل همه شیعه ها خراسونیه...اومده شمس الشموس امکان" که اشاره به امام رضا علیه السلام داره رو ندیدند یا در بخش بعدی مولودی میخونه: "آقا یه دفعه جبرئیل آرزوشه لباس خادمای حرمو بپوشه"

بخشی که میگه سه دفعه اشاره به اون حدیث امام رضا علیه السلام داره که فرمودند هر کس به زیارت من بیاید سه جا به دیدارش می آیم که روایت مشهور و معروفی هست. در پایان شعر هم اشاره به زیارت اربعین می کنه و اینکه کسی میخواد بره زیارت کربلا باید براتشو امام رضا علیه السلام امضاء و تایید کنه. من صد در صد از محتوای شعر حمایت میکنم و اینکه به لحاظ مفهوم و محتوا غنی هست. اما قبول دارم آهنگ تند خوانده شده اون هم به خاطر اینکه برای اون ملودی مجبور بودم تند بخونم

برخی از مداحان پیشکسوت مصاحبه کردند و ضمن انتقادهای شدید عنوان کرده ند که این شعر و مولودی شما وهن اهل بیت هست نظر شما دراین باره چیست؟

واقعیتش استقبال از این مولودی خیلی بیشتر از انتقاداتش بوده. به هیچ عنوان اینکه وهن اهل بیت بوده رو قبول ندارم. خیلی ها سبک ها واشعار و آهنگ هایی خوندن که بسیار بدتر از این آهنگ بوده است و اینجور مورد هجمه قرار نگرفته اند مثل اون مداحی که میخوند نوار مغز سرم در محضر دکترا خط خطی و ...این وهن هست یا شعر و مولودی که من برای امام رضا علیه السلام خوندم؟

این هجمه ها به نظر به این خاطر هست که من یک مداح انقلابی هستم من برای شهدا و رهبری بارها مداحی کرده ام. برای سردار سلیمانی و شهدای مدافع حرم بارها خوانده ام که کلیپ هم شده و در فضای مجازی هم پخش شده است.

آیا دوباره حاضرید همین مولودی رو بخونید یعنی از این کار پشیمون نیستید؟

نمیشه گفت پشیمون نیستم اما از محتوای شعر دفاع میکنم اما شاید اگر قرار باشه بخوانم دیگه با این آهنگ و به این تندی نخوانم. به هر حال فقط معصومین هستند که پاک و مطهر هستند و انسان ممکن الخطاست و نباید به خاطر خطای یک نفر او را بکوبیم و تخریبش کینم و تهمت بهش بزنیم.من اشتباهی کردم به خاطر آهنگی که خواندم و قبول دارم اما شعر هیچ ایرادی و مشکلی نداشت و ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.