&#۳۹;لی شیائو شیان&#۳۹; تاکید کرد از ماه می (اردیبهشت) به این طرف اوضاع در منطقه خاورمیانه و به دنبال اقدامات آمریکا روز بدتر شده است و حالا هم انفجار نفتکش ها و بهانه های آمریکا، آتش تنش ها را بیشتر کرده است.

وی با ابراز نگرانی بابت افزایش تنش ها در منطقه گفت: انفجارها زمانی رخ داد که "آبه شینزو" نخست وزیر ژاپن در حال دیدار رسمی از ایران بود و هیچ عقل سالم و مدرکی نیست که ثابت کند ایران در چنین شرایطی دست به اقدامی در ارتباط با این نفتکش ها بزند.

این تحلیلگر تصریح کرد اوضاع بسیار پر تنش است البته شرایط جنگی نیست اما باید مراقبت کرد به هر صورت اکنون چالش های دیگری هم در خاورمیانه وجود دارد اگر اوضاع از کنترل خارج شود هر لحظه ممکن است تنش ها به درگیری منجر شود.

رییس موسسه پژوهشی کشورهای عربی و چین دانشگاه نینگ شیا تاکید کرد که ایران به هر صورت یک قدرت منطقه ای است و تجربیات فراوانی در برابر فشارها و برای مقابله با آنها دارد در زمان حاضر هیچ مدرکی را نمی تواند دید که ایران را مقصر بداند.

این کارشناس چینی تصریح کرد که برخی از مقام های آمریکا خیلی زود ایران را مقصر دانستند و شماری از رسانه های آن کشور نیز به این خبر دامن زدند، اما اینها نمی تواند اسناد قابل قبولی برای همه کشورهای جامعه بین المللی باشد.

لی ادامه داد: تنها معدود کشورهایی هستند که از آمریکا و اتهاماتش علیه ایران حمایت کرده اند آنها هم کشورهایی هستند که می خواهند برای ایران مشکلاتی بوجود آورند و آمریکا را برای فشار بیشتر علیه ایران مورد حمایت قرار می دهند.

استاد دانشگاه نینگ شیا چین گفت: به هر صورت فشارهای آمریکا علیه ایران هر روز بیشتر شده است ایران در این شرایط تلاش کرده است با کشورهای دیگر جامعه بین المللی ارتباط بیشتری پیدا کند و اخیراً هم در اجلاس سران شانگهای مواضع خود را آشکارا مطرح کرده است.

او گفت که اکنون سرنوشت برجام از اهمیت بالایی برخوردار است و باید دید در روزهای آینده چه تحولاتی در منطقه رخ می دهد.

‌دو فروند کشتی نفتکش در دریای عمان روز پنجشنبه ۲۳ خرداد هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند اولین شناور ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح پنجشنبه در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک ایران دچار حادثه شد و یک ساعت بعد، نفتکش دوم در فاصله ۲۸ مایلی این بندر دچار حریق شد یکی از کشتی‌ها از قطر عازم تایوان و کشتی دوم از عربستان سعودی راهی سنگاپور بود.

این دومین حمله به نفتکش‌های خلیج فارس در ماه‌های اخیر است دو نفتکش عربستان و امارات روز ۲۲ اردیبهشت در نزدیکی بندر «الفجیره» امارات عربی متحده هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.