آسوشیتدپرس در بازتاب اظهارات روز دوشنبه کمالوندی در گفت و گو با خبرنگاران درمحل مجتمع آب سنگین نوشت: کمالوندی گفت که ایران به غنی سازی ۵ درصدی برای تأسیسات برق هسته‌ای در بندر بوشهر در جنوب این کشور و غنی سازی ۲۰ درصدی برای راکتور تحقیقاتی تهران نیاز دارد.

این گزارش افزود، این مقام ایرانی می‌گوید تهران سطوح غنی سازی اورانیوم را «بر اساس نیاز این کشور» افزایش می‌دهد.

وی می‌گوید این افزایش می‌تواند در هر سطحی باشد از ۳.۶۷ درصد که سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی است.

آسوشیتدپرس نوشت: این اظهارات در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا و یک سال بعد از خروح «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از این توافق مطرح شده است.

کمالوندی تصدیق کرد که کشورش تولید اورانیوم با درجه غنای پایین را ۴ برابر کرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: مقام هسته‌ای ایران می‌گوید ایران از سطح غنی سازی با درجه پایین فراتر رفته است.

در این گزارش رویترز که از سوی تارنمای صهیونیستی جروزالم پست نیز بانشر شده با استناد بر اظهارات کمالوندی آمده است: ایران غنی سازی را تا سطح ۲۰ درصد برای استفاده در راکتورهای داخلی این کشور افزایش خواهد داد.

مقام ایرانی افزود، کشورهای اروپایی به این کشور در برابر تحریم‌های آمریکا کمک کنند. لازم است آنها به جای حرف زدن عمل کنند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با این عنوان که «ایران از ۲۷ ژوئن از محدودیت توافق شده درباره غنی سازی اورانیوم فراتر می رود» به بازتاب اظهارات کمالوندی پرداخت و افزود: یک مقام ارشد ایرانی امروز (۱۷ ژوئن) در یک نطق تلوزیونی گفت که ایران از ۲۷ ژوئن (۶ تیر) از سقف مورد توافق درباره غنی سازی اورانیوم فراتر می‌رود.

این رسانه به نقل از کمالوندی افزود: امروز شمارش معکوس برای عبور از مرز ۳۰۰ کیلوگرم تولید اورانیوم غنی شده آغاز شده و در ۱۰ روز آینده از این مرز عبور خواهیم کرد… این اقدامات بر اساس بند ۲۶ و ۳۶ توافق هسته‌ای است و اگر طرف‌های توافق به تعهدات خود عمل نکنند، بر اساس آن عمل خواهد شد.

این گزارش افزود: «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در تاریخ ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) اعلام کرد که ایران عمل به تعهداتش در قبال ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین بر اساس توافق سال ۲۰۱۶ را متوقف خواهد کرد. وی گفت این اقدام به تلافی اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از توافق صورت می‌گیرد.

فرانس پرس نوشت: ایران تهدید کرده اگر طرف‌های توافق از جمله بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسه کمکی به دور زدن تحریم آمریکا و به ویژه کمک به این کشور برای فروش نفت خود نکنند اقدامات بیشتری را بکار خواهد بست.

توافق هسته‌ای تعداد سانتریفیوژهای غنی سازی ایران را محدودیت کرده و از این کشور می‌خواهد از غنی سای اورانیوم به میزان بیشتر از ۳.۶۷ درصد خودداری کند که بسیار پایین‌تر از سطح قابل کاربرد در تولیدسلاح است. در این توافق همچنین از ایران خواسته شده اورانیوم غنی شده و آب سنگین را صادر کند تا تضمین کند که ذخایر این کشور در چارچوب سقف تولید مورد توافق است اما محدودیت‌های جدید آمریکا چنین صادراتی را در واقع غیرممکن کرده است.

تارنمای خبری آمریکایی بریت بارت نیوز نوشت: ایران از محدودیت غنی سازی در توافق هسته‌ای تخطی می‌کند.

شبکه خبری روسی راشاتودی تیتر زد: «شمارش معکوس شروع شده است: ایران در ۱۰ روز آینده از محدودیت تعیین شده در توافق هسته‌ای فراتر می‌رود.

این شبکه خبری خاطرنشان کرد که اقدام ترامپ در خروج از برجام بشدت با انتقاد اتحادیه اروپا، روسیه و چین به عنوان امضاءکنندگان توافق هسته‌ای مواجه شده است.

اظهارات کمالوندی همچنین در شبکه خبری الجزیره قطر و رسانه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل بازتاب داد و هر دوی این رسانه‌ها بر اظهارات مقام هسته‌ای کشورمان درباره عبور از مرز تعیین شده غنی سازی اورانیوم در برجام تاکید کردند.

الجزیره نوشت: اعلام این موضوع روز دوشنبه به دنبال تشدید تنش‌ها در نتیجه حمله به دو تانکر نفتی و زیرساختارها درمنطقه صورت گرفت.

شبکه خبری سی ان ان در بازتاب سخنان بهروز کمالوندی درباره افزایش برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران گزارش داد که تصمیمات تهران در افزایش چهاربرابری تولید اورانیوم، نشان می‌دهد که صبر جمهوری اسلامی ایران در قبال تداوم تحریم‌های آمریکا لبریز شده است.

شبکه خبری اس بی اس نوشت: کمالوندی هشدار داد ایران به غنی سازی ۲۰ درصدی نیاز دارد که فقط یک گام تا سطح قابل کاربرد در تولید سلاح فاصله دارد. اعلام این خبر شأن می‌دهد که ایران عزم خود را برای نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ جزم کرده است.

کمالوندی در محل مجتمع آب سنگین اراک گفت: تولید اورانیوم ۴ برابر شده و شمارش معکوس برای گذشت از مرز ۳۰۰ کیلوگرم آغاز شده است.

وی ادامه داد: از امروز به مدت ۱۰ روز یعنی تا ششم تیرماه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: پس از انجام دو اقدام انجام شده بر اساس گام اول بیانیه شورای عالی امنیت ملی، انجام اقدامات گام دوم (عبور از میزان غنی سازی ۳.۷ درصد) بیش از یک یا دو روز زمان نخواهد برد.

کمالوندی اظهار داشت: اگر برای کشورهای اروپایی مهم است برجام را حفظ کنند باید تلاش خود را بکنند و اقدامات جمهوری اسلامی کاملاً در چارچوب برجام است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.