رئیس سازمان انرژی اسرائیل خواهان برخورد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعضایش با برنامه هسته‌ای ایران شد.

 

" زیو اسنیر" که این صحبت‌ها را در شصت و دومین اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زبان می‌آورد همچنین ایران و سوریه را تهدیداتی بزرگ برای منطقه و جهان برشمرد.

 

وی گفت: «سوریه یک راکتور هسته‌ای مخفی و غیرقانونی در دیر‌الزور ساخته‌است . چنین پنهانکاری، نقض آشکار تعهداتNPT و تضمین‌های امنیتی سوریه به شمار می‌رود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه بین‌الملل باید ۱۰ سال پیش باید اقدامات خود را در این خصوص آغاز می‌کرد، اما امروز باید با قاطعیت بیشتری مقابل این اقدامات سوریه بایستد.»

این مقام اسرائیلی همچنین خواهان برخورد قاطع و محکم بین‌المللی مقابل ایران شد. «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید یک بازنگری جدی در خصوص مخفی‌کاری‌هایی که ایران انجام می‌دهد صورت دهد. برنامه مخفیانه سلاح هسته‌ای ایران یک واقعیت مستند است.»

" اسنیر" در بخش دیگری از اظهارات تند خود خطاب به ایران گفت: «ما نمی‌توانیم تهدیدات مکرر و صریح ایران که چه توسط خود این کشور و چه از سوی نماینده‌های آنها در منطقه علیه ما صورت می‌گیرد را نادیده بگیریم»

اسنیر حق دفاع را برای اسرائیل محفوظ خواند و افزود: «این تهدیدات ضالمانه نیازمند اقدام اسرائیل است و ما برای دفاع و حافظت از خود به طور مداوم ایمنی تاسیسات هسته‌ای خود را ارتقا می‌دهیم.»

پیش تر غلامعلی خوشرو، سفیر ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، اظهارات مقامات اسرائیلی را به عنوان تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌الملل معرفی کرده بود. {اینجـــــــــــــــــا}

در بخشی از این نامه آمده است: «داشتن تسلیحات هسته‌ای توسط رژیمی که سابقه‌ای طولانی در تجاوز، اشغال، نظامی‌گری، تروریسم دولتی و دیگر جنایات بین‌المللی دارد، بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت منطقه‌ای است»

در این نامه همچنین از سازمان ملل خواسته شده تا اسرائیل را وادار کند تا به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد و برنامه هسته‌ای‌اش را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

بنیامین نتانیاهو پیشتر تهدید کرده بود که هرکسی اسرائیل را تهدید کند نابود خواهد شد. نخست وزیر اسرائیل هرچند نامی از ایران نبرده بود اما در ادامه تاکید کرده بود که حضور ایران در سوریه را نخواهد پذیرفت و برای جلوگیری از این کار دست به هر اقدامی از جمله اقدامات نظامی خواهد زد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.