حملات تهاجمی علیه شبکه توزیع برق ایالات متحده یکی از مهمترین دغدغه های دولت ایالات متحده است و این کشور برای مقابله با این حملات نگرانی هایی جدی دارد. این موضوع اخیرا به شکل واضح بارها مطرح شده است و به نظر می رسد ایالات متحده برای مبارزه با این مشکل یه روش جدید یعنی مقابله به مثل را در دستور کار خود قرار داده است. 

 

طی سال گذشته، فرماندهی سایبری ارتش ایالات متحده، نسبت به روسیه روندی تهاجمی تر گرفته و برای پیشگیری از حملات احتمالی  با تمام توان مبارزه کرده است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز ایالات متحده تمام توان خود را برای "نرم افزارهای مخرب بالقوه" به کار بسته و این نرم افزارها را به شکل مخفیانه وارد شبکه توزیع برق روسیه کرده است. 

بر اساس مجوزهای جدید، اکنون دولت ایالات متحده می تواند اقداماتی تهاجمی و جدی علیه مهاجمان داخلی و خارجی انجام دهد و حتی دست به حملات سایبری علیه روسیه بزند و البته این کار را از سال ۲۰۱۲ شروع کرده است. به نظر می رسد که حرکتهای اخیر بر اساس یک پروانه مجوز نظامی انجام می شود که  به نام «فعالیتهای مخفیانه نظامی» در فضای مجازی مشهو شده و  برای جلوگیری، حفاظت یا دفاع از حملات و فعالیتهای سایبری مخرب علیه ایالات متحده انجام می شود.

ریشه بیشتر نگرانی های مقامات امنیتی ایالات متحده به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا باز می گردد. درواقع به نظر می رسد بر خلاف سال ها پیش، این روزها اغلب استراتژی ها و نگرانی ها در مورد جنگ افزارهای سایبری است تا مشکلات با جنگ افزارهای زرهی. عمده نگرانی های این روزهای ارتش سایبری ایالات متحده از زمانی تشدید شد که بخشی از شبکه برق اوکراین در سال ۲۰۱۵ توسط گروههایی که ادعا می شود به دولت ایالات متحده وابستگی داشتند، مورد هدف قرار گرفتند. پس از آن نیز در سال ۲۰۱۷ یک اختلال در شبکه برق ایالات متحده رخ داد که باز هم ادعا شد ااز سوی نیروهای روسیه بوده است.

اکنون و در شرایطی که صراحتا مشخص شده آمریکا در شبکه برق روسیه نفوذ کرده و حتی این شبکه را به ویروس آلوده کرده است باید دید واکنش کرملین چیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.