العهد گزارش داد، امروز بیش از پیش مشخص می‌شود که تحرکات و لشگرکشی آمریکا در منطقه تنها برای باج‌خواهی و فشار و محاصره کشورها صورت می‌گیرد و آمریکا به دنبال راه حل نظامی در اردوگاه صهیونیستی- آمریکایی است. به این ترتیب هر اشتباه بزرگی می‌تواند شرایط جنگی را در منطقه رقم بزند. البته این به معنای کاهش یا افزایش هشدارها درباره جنگ در منطقه نیست.

مراکز مطالعاتی آمریکا نیز این روزها با حرارت سیاست‌های راهبردی آمریکا را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهند. در پیگیری مطالعات راهبردی این موسسات از جمله موسسه مهمی چون مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل (csis) می بینیم که آنها امیدی به حل و فصل نظامی بحران در منطقه با استفاده از قدرت و زور ندارند. در همین رابطه این مرکز گزارشی با عنوان جنگ نرم ایالات متحده آمریکا ضد ایران منتشر کرده اند که مهم‌ترین مفاد آن شامل مواد زیر است:

۱- یکی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه در این گزارش توجه به فعالیت‌ها و توانمندی‌های نظامی ایران است که بر اساس ادعاهای این گزارش برای تقویت نفوذ ایران در این منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲- این گزارش مبتنی بر سه رکن اساسی است:

اول: ایران به صراحت وارد جنگ نرم با آمریکا شده است.

دوم: ایران از ابزارهای رسمی و غیر رسمی برای جنگ با آمریکا استفاده می‌کند. از جمله این موارد تلویزیون رسمی و شبکه‌های رسمی رادیویی ایران است.

نگاهی به تحولات اخیر در منطقه نشان می‌دهد که آمریکا راهکارهای زیر را در تعامل با تهران دنبال می‌کند:

اول: افزایش محاصره تهران و محور مقاومت به صورت کلی با هدف امتیاز گرفتن از این کشور و تلاش برای ایجاد فتنه داخلی در آن بر اساس عوامل اقتصادی و فرهنگی از طریق گسترش فرهنگ غربی.

دوم: نگاهی به پیامدهای تحولات منطقه‌ای به ویژه عملیات نظامی ضد نفت‌کش ها در منطقه نشان می دهد که ایران و محور مقاومت نه تنها متجاوز نیست، بلکه قربانی است و همواره در معرض حملات تروریستی قرار داشته است.

سوم: معامله قرن، رویکردی تبلیغاتی برای نشان دادن دشمنی ایران با صلح و بهبود شرایط اقتصادی منطقه است که تمام این ادعاها بیهوده است.

در مجموع مناقشات موجود در منطقه گرچه رنگ و بوی نظامی می‌دهد، اما در واقع جنگ قدرت نرم است که با استفاده از ابزار تبلیغاتی و تخریب وجهه مقاومت و انحراف واقعیت‌ها و مبانی دنبال می‌شود. البته محور مقاومت متوجه این مسائل است و در استفاده از ابزارهای قدرت خود افراط به خرج نمی‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.