رسانه‌های آسیایی روز یکشنبه دراین زمینه نوشتند: "پاتریک شانن" سرپرست وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که دولت ترامپ دیگر نمی‌خواهد سیاست آرامی در قبال چین داشته باشد. واشنگتن با فروش پهپادهای پیشرفته به چهار متحد خود در جنوب شرق آسیا شامل مالزی، اندونزی، فیلیپین و ویتنام توانمندی تجسسی و جمع آوری اطلاعات علیه چین در منطقه را افزایش خواهد داد.

 

اگرچه شانن روز گذشته در اظهارات جدید خود در کنفرانس بین المللی - امنیتی شانگریلا سنگاپور، هنگامی که از " عاملان بی ثباتی" در دریای جنوب شرقی چین سخن می‌گفت، به طور مستقیم از چین نام نبرد، اما در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که آمریکا نمی‌تواند به رفتارهای چین در این منطقه بی توجه باشد.

 

وزارت دفاع آمریکا " پنتاگون" روز جمعه گذشته نیز اعلام کرد که ۳۴ فروند هواپیمای کوچک بدون سرنشین موسوم به ScanEagle از نوع پهپادهای جمع آوری اطلاعات، ساخت شرکت بوئینگ را به ارزش ۴۷ میلیون دلار به ۴ کشوری که با پکن در دریای جنوبی چین منازعه دارند، می‌فروشد که قرار است این پهپادها درمراحل مختلف تا چهار سال به طور کامل تحویل داده شود.

دریای جنوبی چین دریایی در اقیانوس آرام در جنوب شرق آسیا و ناحیه‌ای در حدود سه و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را در بر می‌گیرد. این گذرگاه آبی پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان محسوب می‌شود.

جزیره‌هایی دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد منازعه کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریباً بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان از کشورهای جنوب شرق آسیا، هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر تملک جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل در این دریا اختلاف ارضی دارند.

آمریکا این دریا را از آب راه‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌هایش در رفت و آمد در این دریا تاکید می‌ورزد و مخالف ساخت تأسیسات دریایی توسط چین در این آبراهه است.

طبق گزارش پنتاگون، آمریکا در قراردادهای فروش پهپادها به کشورهای جنوب شرق آسیا ارائه خدمات تجهیزاتی و قطعاتی، آموزشی و فنی را نیز به آنها متعهد شده که قرار است تا سال ۲۰۲۲ تمام این پهپادها تحویل شود.

جاکارتا پست در این زمینه نوشت: مالزی ۱۲ فروند از این پهپهادها را سفارش داده و ۸ فروند از آنها را اندونزی، ۸ فروند فیلیپین و ۶ فروند نیز ویتنام تحویل خواهند گرفت.

براساس این گزارش اگرچه این پهپادها با کاربری نظامی نیستند، اما نیروی دریایی آمریکا از این مدل پهپادها در عملیات خود در مناطق مختلف جهان استفاده کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.