القدس العربی گزارش داد، این هشدار در چارچوب پیش‌نویس قانون بودجه دفاعی سال مالی ۲۰۲۰ ارائه شده از سوی این کمیته به سنا مطرح شد.

بند شماره ۱۲۸۹ پیش‌نویس این قانون می‌گوید، آمریکا به شدت نسبت به اجاره بندر حیفا به چین نگران است به ویژه که واشنگتن در آینده برنامه‌هایی برای استقرار نیروهای پیشرفته دریایی در بندر حیفا دارد.

در این پیش‌نویس بر لزوم هشدار به اسرائیل درباره پیامدهای امنیتی این سرمایه‌گذاری خارجی تاکید شد.

رسانه‌ها اعلام کردند، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مارس گذشته به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود اینکه تل‌آویو روابط تجاری خود را با پکن تقویت کند، به همکاری‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل آسیب خواهد زد.

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن هستند که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و مایک پامپئو، وزیر خارجه این کشور تل‌آویو را تحت فشار گذاشته‌اند تا آن را از اجاره دادن بندر حیفا به چین منصرف کنند.

بندر حیفا سال‌هاست محل پهلو گرفتن ناوگان ششم آمریکاست.

برخی مسؤولان آمریکایی سال گذشته میلادی به اسرائیل هشدار داده بودند در صورتی که قراردادی با شرکت چینی بسته شود، آمریکا استفاده از این بندر را متوقف کرده و با این اقدام اسرائیل را جریمه خواهد کرد.

در پیش‌نویس یاد شده آمده است، منافع آمریکا در آن است که کشتی‌های ناوگان ششم در بندر حیفا باقی بمانند.

شبکه "کان" رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرد، سنای آمریکا با اکثریت آراء پیش‌نویس را تصویب کند.

این شبکه عبری زبان گزارش داد، واشنگتن از نظر امنیتی به شدت بابت قرارداد تل‌آویو با شرکت چینی برای اجاره ۲۵ ساله بندر حیفا از سال ۲۰۲۱ نگران است.

این پیش‌نویس به فشارهایی که دولت ترامپ از سال گذشته میلادی بر تل‌آویو برای تشویق آن به کنترل بر سرمایه‌گذاری‌های چین وارد می‌کنند، افزوده می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.