محبعلی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، درباره اظهارات نخست وزیر ژاپن و حسن روحانی در نشست خبری آنها گفت: صحبت های آقای آبه دو پهلو بود، هم حاوی نکات مثبت و هم منفی بود. از طرفی به نوعی تهدید در آن نهفته بود.  در مورد آقای روحانی هم که بالاخره وقتی صحبت از این می کنند که ما اگر جنگی اتفاق بیفتد ما پاسخ خواهیم داد، مفهومش این است که فعلا گشایشی برای مذاکره اتفاق نیفتاده.

این تحلیلگر مسائل بین الملل همچنین گفت: در صحبت های آقای آبه، این حرف مطرح شد که شاید من با دوستان دیگری هم صحبت هایی داشته باشم که برایشان تلخ است، اما به خاطر دوستی با ایران این حرف ها را اعلام می کنم؛ این موضوع از نظر دیپلماتیک مثبت دیده نمی شود و مفهومش این است که ایشان احساس جنگ می کنند.

 

محبعلی همچنین گفت:  آقای آبه هدف سفر خود را کاهش تنش ها اعلام کرده، ولی طبیعی است که راه حل را مذاکره ایران و آمریکا اعلام کند. احتمال دارد که ایشان آقای روحانی را به اجلاس گروه بیست دعوت کند تا در حاشیه کنفرانس مذکور، شرایط را برای مذاکره با ترامپ فراهم کند ولی به نظر نمی رسد واکنش مثبتی دیده شده باشد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل همچنین اضافه کرد: سفر آبه به تهران در آینده مناقشات ایران و امریکا بسیار مهم و تعیین کننده است و می شود گفت یک نکته کلیدی بوده چراکه ایشان در یک نقطه حساسی به ایران آمدند.

محبعلی همچنین درباره حادثه انفجار دو نفتکش در دریای عمان به خبرنگار «انتخاب» گفت: آمریکا سند و مدرکی معتبری در دست ندارد که این کار، کار  ایران باشد. حرف ها فقط در حد ادعاست و بسیار بعید است که ایران در شرایطی که اقای ابه در ایران است و در حال مذاکره با رهبری است، دست به چنین کاری بزند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: ممکن است بازیگران ثالثی در منطقه وجود داشته باشند که از بهبود وضعیت و کاهش تنش ها ضرر کنند. بازیگران متعددی در منطقه هستند که بعضی دنبال جنگ اند و برخی از تنش های موجود سود می برند و هیچ علاقه ای ندارند که رابطه ایران و آمریکا از حالت تشنج خارج شود و به سمت عادی شدن پیش برود. اینکه این بازیگران خودسر به کجا وابسته اند دارای بحث است.

محبعلی درباره علت متهم کردن ایران در این حادثه از سوی آمریکا نیز گفت: آمریکا می خواهد برای فشار بیشتر و ائتلاف علیه ایران در منطقه زمینه سازی کند و علاوه بر فشار اقتصادی، فشار نظامی را هم افزایش دهد تا آن سیاست هایی را که به دنبال آن است پیاده کرده و ایران را پای میز مذاکره بیاورد.

محبعلی همچنین گفت: ملاقات های آقای آبه در تهران نشان داد که در عین این که اختلافات بالاست و فاصله ها زیاد است، ولی ظاهرا این علاقه مندی نه در طرف ایرانی و نه در طرف آمریکایی وجود ندارد که تنش ها افزایش پیدا کند.

او ادامه داد: سفر آقای آبه بسیار مهم بود و امیدوار هستیم که ایشان بتواند پیام مثبتی از ایران منتقل کند و باعث شود که زمینه های گشایشی برای جلوگیری از بحران و جنگ فراهم شود.

محبعلی گفت: همان طور که اقای آبه اشاره کردند نگرانی ایشان این بود که خطر جنگ وجود دارد.  ژاپنی ها و اروپایی ها نگران این هستند که آتش تنش ها در خاورمیانه بار دیگر شعله ور شود. کشورهای عربی، اسراییل و بنگاه‌ها و کارتل‌های نظامی سود بسیاری از این تنش ها در خاورمینه می برند. برخی از دیگر کشورها نیز علاقه دارند که ایران بار دیگر وارد بازار نفت نشود. قدرت های دیگری مثل روسیه و چین نیز علاقه مند هستند آمریکا با کشور دیگری غیر از خودشان درگیر باشد و هزینه ها را بپردازد و بنابراین علاقه مند هستند این تنش ها ادامه یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.