علی عطا عضو شورای شهر تهران امروز (پنجشنبه؛۲۳ خردادماه) مهمان برنامه زنده چراغ رادیو تهران بود و درباره موضوعاتی چون حمل و نقل، عوارض ساخت و ساز و چابک سازی شهرداری صحبت کرد.

عضو شورای شهر تهران گفت: در بحث طرح ترافیک مطلبی که مطرح می‌شود در رابطه با محدوده طرح ترافیک، مصوبه شورای عالی ترافیک است و شهرداری تهران آن را انجام می‌دهد و شورای شهر تهران تنها در بحث میزان عوارض قانونگذاری می‌کند.

اعطا ادامه داد: در این دوره و در طرح جدید هم کاهش و یا افزایش محدوده زوج و فرد در اختیار شهرداری تهران است و شورای شهر تهران در این مسئله هیچ گونه دخالتی نداشته است.

وی بیان کرد: شورای شهر تهران در این زمینه به صورت ناظر عمل می‌کند و شهرداری تهران مجموعه مصوبات و ضوابط را اجرا می‌کند و این مطلب به این معنا نیست که تمام ضوابط از سوی شورای شهر تهران مطرح شده باشد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: طرحی که در شورای شهر تهران مصوب شد مربوط به اسفند ۹۷ است که با عنوان طرح کاهش ترافیک در محدوده مرکزی پایتخت در سال ۹۸ با چند تفاوت نسبت به سال قبل انجام می شود.

اعطا افزود: در حلقه دوم یا طرح کاهش الودگی هوا بحث پلاک به شکل سابق مطرح نیست و شما هر فصل می توانید در محدوده طرح ترافیک ۲۰ روز تردد داشته باشید و برای بیش از ۲۰ روز تردد در هرفصل عوارض ۷ تا ۲۰ هزار تومانی پرداخت کنید

عضو شورای شهر تهران گفت: این ۲۰ روز موجب می شود تا شما مدیریت کنید و تا حدی که امکانش را دارید برنامه ریزی خود را طوری انجام دهید که تمام کارهای مربوط به محدوده طرح ترافیک خود را در این ۲۰ روز انجام دهید.

اعطا ادامه داد: بر اساس ماده ۱۷ همین مصوبه تمام هزینه‌ای که شهروندان بابت تردد در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا پرداخت می‌کنند صرف عمران و کاهش آلودگی هوا از طریق توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود.

وی تصریح کرد: این طرح آزمون و خطا نیست و سال به سال شورا عوارض را تصویب می‌کند و عملکرد هر ساله شورای ترافیک ممکن است بر اساس برخی موارد و موضوعات تغییر کند و باید گفت طرح جدید طرح ترافیک سال ۹۸ نسبت به ارزیابی سال ۹۷ انجام شده است.

اعطا در پاسخ به این سوال که عوارض اخذ شده از شهروندان در کدام قسمت هزینه می شود؛ بیان کرد: ما در شهرداری تهران حساب متمرکزی را در نظر گرفته‌ایم و این موضوع را نمی‌توان اینگونه بیان کرد که این عوارض در کدام قسمت به طور مشخص هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: اما باید گفت در طرح ترافیک مصوبه ماده ۱۰ آمده است،" شهرداری تهران موظف است ۱۰۰ درصد درآمد اجرای مصوبه اخذ عوارض تردد سال ۹۷ را صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به منظور کاهش اثرات آلودگی هوا کند."

اعطا با اشاره به توسعه ناوگان اتوبوس‌رانی گفت: باید اعلام کنم که بحث نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در تعهد دولت است.

وی افزود: در تهران ۶۰ هزار اتوبوس داریم که ۶۰ درصد آنها عمر بالای ۱۰ سال دارند فرسوده هستند.

وی بیان کرد: باید اعلام کنم که از سال ۹۰ به بعد هیچ دستگاه اتوبوسی از طرف دولت به شهرداری تهران تحویل داده نشده است و امروز هم بحث نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی از سوی شهرداری تهران مطرح است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در اعتبار سال ۹۸ شهرداری، برای بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل در نظر گرفتیم تا از محل صرفه‌جویی و اخذ عوارض این اقدام عملیاتی شود.

اعطا بیان کرد: در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، برای نوسازی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس اوراق مشارکتی نیز پیش‌بینی شده است تا بین افراد توزیع شود تا بتوانیم از این محل نیز اقدامات موثری انجام دهیم.

وی ادامه داد: از محل اخذ عوارض توانستیم ۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین را خریداری کنیم و در آینده نزدیک در مراسمی از این ۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین رونمایی می‌شود .

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در ادامه توانستیم ۱۲۰ مینی‌بوس هم خریداری کنیم که ۲۰ دستگاه آن آماده شده است و تا آخر آبان ماه مابقی دستگاه‌های باقیمانده نیز وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود.

اعطا بیان کرد: امسال از محل صرفه‌جویی سوخت مقرر شد دولت ۱۴۲ هزار دلار سوبسید به شهرداری تهران پرداخت کند که بر اساس تفاهمنامه فی مابین انجام و در شورای اقتصاد نیز مصوب شد.

اعطا در پاسخ به سوال مجری که پرسید مردم روز به روز عوارض بیشتر می دهند و وعده ها به بعدها و آینده موکول می‌شود؛ تا کی باید این رویه ادامه داشته باشد؟،گفت: مباحث باید در این موزه شفاف بیان شود و ما بدانیم که در چه حوزه‌ای می‌خواهیم صحبت کنیم طرحی که با عنوان طرح کاهش الودگی در سال ۹۸ ادامه پیدا می‌کند مجموعه نظرسنجی ها نشان می‌دهد که مردم اجرای این طرح‌ها را عادلانه می داند.

اعطا اظهار کرد: طرحی که در قالب لایحه آمد و در سال ۹۷ انجام شد باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت شد و ما این ادعا را نداریم چون تمام آمار ها در این باره وجود دارد.

وی بیان کرد: شما می‌توانید رقم عوارضی را که پرداخت می‌کنید با برنامه‌ریزی ساعت ورود و خروج خود در طرح ترافیک مدیریت کنید و ما اعتقاد داریم مخاطب ما مسائل را تشخیص می‌دهد و مردم ما مطالب را به صورت القائی قبول نمی‌کنند.

اعطا گفت: حرف من توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است و شما باید بدانید که ناوگان حمل و نقل عمومی تنها گسترش اتوبوسرانی نیست و مترو نیز از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است که روزانه نزدیک دو میلیون نفر از آن استفاده می کنند.

اعطا در پاسخ به پرسشی در رابطه با تخلفات ساختمانی پروژه ایران مال گفت: پروژه ایران مال نزدیک به ۱۰ سال سابقه دارد و تخلفات ساختمانی این پروژه نیز در سال ۹۶ به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: کمیسیون ماده ۱۰۰ مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی است و برای تخلفات رای صادر می‌کند و اگر پروژه ایران مال امروز با جریمه ۳۰۰ میلیارد تومانی مواجه است به این علت است که بسیاری از تخلفات این پروژه طبق دستور کمیسیون ماده ۱۰۰ باید اصلاح شود و جریمه نقدی شامل آن نمی شود که اگر جریمه شامل آنها می‌شد مبلغی فراتر از ۳۰۰ میلیارد تومان باید پرداخت می کرد.

اعطا تاکید کرد: مبالغی که از محل اخذ جریمه ماده ۱۰۰ بدست می آید یکی از ردیف ها بودجه شهرداری است.

وی ادامه داد: در رابطه با پروژه ایران مال و جریمه ای که از این پروژه دریافت شد؛ جلسه‌ای با حضور شهردار تهران و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران در چند روز گذشته داشتیم که بحثی مطرح شد که جریمه اخذ شده از پروژه ایران مال صرف احداث یک خط مترو در منطقه ۲۲ تهران شود که از بابت ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص مترو فقیر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.