ترکیه امروز (چهارشنبه) از نامه اخیر واشنگتن در خصوص جزئیات خارج کردن ترکیه از پروژه جنگنده «اف-۳۵» انتقاد کرد و اعلام کرد که لحن این نامه هیچ هماهنگی با روح ائتلاف میان دو همپیمان ناتو ندارد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز،‌«پاتریک شاناهان» سرپرست موقت پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) با ارسال نامه‌ای به «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، اطلاع داد که واشنگتن چگونه آنکارا را از پروژه جنگنده‌ اف-۳۵ خارج می‌کند.

در این نامه به ترکیه هشدار داده شده بود که در صورت عدم لغو قرارداد خرید سامانه‌های روسی «اس-۴۰۰»، از پروژه اف-۳۵ حذف خواهد شد.

بنا به گفته آکار، آنکارا بر روی پاسخ به این نامه کار می‌کند و طی روزهای آینده به آمریکا ارسال می‌شود و همچنین اعلام کرد که قصد دارد تلفنی با شاناهان گفت‌وگو برقرار کند و پایان ماه جاری میلادی در نشست ناتو با وی دیدار می‌کند.

وزیر دفاع ترکیه تصریح کرد:«در تماس‌هایی که خواهیم داشت، خواه از طریق پست و یا دیدار شخصی، تمامی موضوعات بر روی میز قرار دارد و ما همچنان آشکارا و به طور واضح عقاید آشکار خود را اعلام می‌کنیم».

آکار با تأکید بر مواضع پیشین ترکیه درباره ادامه تعامل با روسیه در زمینه سامانه‌های دفاعی تأکید کرد: «ما همچنان همان رویکرد و موضع را حفظ می‌کنیم».

برنامه خارج کردن ترکیه از پروژه اف-۳۵ در حالی صورت می‌گیرد که شرکت دفاعی «روس‌تک» روسیه روز جمعه هفته گذشته اعلام کرد که اولین سکوی پرتاب سامانه موشک ضدهوایی اس-۴۰۰ ظرف دو ماه و زودتر از برنامه‌ریزی اولیه، وارد ترکیه خواهد شد.

روابط دو کشور آمریکا و ترکیه به علت تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه مرحله بحرانی را شاهد است. آمریکا خرید این موشک‌ها از روسیه را یک خطر بزرگ برای خود می‌پندارد و معتقد است که ترکیه نمی‌تواند همزمان از هر دو جنگ‌افزار استفاده کند.

واشنگتن تمامی این اقدامات تهدید‌آمیز را با هدف منصرف کردن ترکیه از خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ انجام می‌دهد اما ترکیه تأکید دارد که اس-۴۰۰ در مقایسه با تمامی جایگزین‌های پیشنهادی آمریکا، یک راه‌حل کارآمدتری برای بخش دفاعی این کشور محسوب می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.