یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته که ممکن است «هند» در صورت خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه، به سرنوشت ترکیه دچار شود.

 خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» شنبه شب به وقت تهران در این زمینه نوشت که یک مقام وزارت خارجه آمریکا که به نام وی اشاره‌‌ای نشده، به شبکه خبری «ِان دی تی وی» گفته که دهلی نو ممکن است با مشکلاتی شبیه به «ترکیه» به‌خاطر خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ دچار شود و حتی قراردادهای دفاعی بین واشنگتن و دهلی نو معلق شود.

 بر اساس این گزارش، آمریکا اینک در صدد ترغیب هند به لغو قرارداد تسلیحاتی با روسیه برای خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ است و به این کشور پیشنهاد داده تا جنگنده‌های نسل پنجم «اف-۳۵» خریداری کند.

اس-۴۰۰، جزء پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود است که توانایی حمل و شلیک سه نوع موشک مختلف را دارد و می‌تواند اهداف متنوعی از قبیل موشک‌های بالستیک، کروز و جنگنده‌های رادار گریز را هدف قرار دهد. شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند هم‌زمان ۳۰۰ هدف را شناسایی کند. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، ۲۷ کیلومتر است.

 روزنامه «اکونومیک تایمز» نیز در این زمینه نوشته که مقام‌هایی از سوی آمریکا وارد دهلی نو شده، اما تاکنون پیشنهاد رسمی به هند در این زمینه ارائه نشده است.

 به نوشته این روزنامه، هند تاکنون از آمریکا برای خرید جنگنده‌های اف-۳۵ هیچ تقاضایی نکرده است.

تصمیم ترکیه در خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه و تحویل همزمان جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵ به مسئله مورد مناقشه و بحرانی بین آنکارا و واشنگتن تبدیل شده، زیرا آمریکا خرید این سامانه موشکی را خطری بزرگ برای خود و فناوری جنگنده‌های مذکور می‌داند و بارها تهدید کرده که ترکیه نمی‌تواند همزمان از هر دو جنگ‌افزار استفاده کند.

آخرین اخبار حکایت از آن دارد که رئیس شرکت روسی «روستک» اعلام کرده آموزش به‌کارگیری سامانه موشکی موشکی اس- ۴۰۰ به متخصصان ترکیه پایان یافته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.