«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز شنبه بدون اعلام قبلی به بغداد سفر کرد تا با مقامات این کشور در خصوص اوضاع منطقه و مسائل مهم بین المللی گفتگو کند.

اما آنچه که در این سفر حائز اهمیت است، نگرانی آلمان ها از حمله تروریستی به دیپلمات ارشدشان در عراق است که موجب شده تمهیدات خاصی را برای این سفر در نظر بگیرند.

از جمله این تمهیدات عدم اعلام سفر ماس به عراق تا آخرین لحظه ورود وی به پایتخت این کشور بود و در بیانیه های وزارت خارجه آلمان و اخبار مربوط به این سفر تنها به آغاز سفر خاورمیانه ای وی از اردن و سپس عزیمتش به امارات و ایران اشاره شد.

تمهید دیگر ورود هواپیمای حامل ماس به آسمان بغداد در تاریکی ساعات اولیه بامداد بود تا این ورود بدون هیچ گونه جلب توجه انجام گیرد.

اما نکته جالب توجه، نحوه فرود این هواپیما در بغداد است که نشان دهنده میزان نگرانی آلمان ها از حملات تروریستی احتمالی است.

به نوشته اشپیگل هواپیمای ماس در هنگام فرود آمدن برخلاف معمول به صورت آهسته و آرام ارتفاع کم نکرده است بلکه برای کاستن از خطر هدف قرارگرفته شدن،  از «روش سارایوو» استفاده کرده است.

در این روش فرود آمدن، موتورهای هواپیما پیش از رسیدن به مقصد خاموش می شود و هواپیما با کج شدن دماغه اش به سمت زمین، به سرعت اقدام به نشستن روی باند می کند.

این روش به دلیل استفاده در ماموریت های امدادرسانی به ساکنان شهر محاصره شده سارایوو در دوران جنگ بوسنی، به روش سارایوو معروف شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.