«فاتو بنسودا» دادستان کل دادگاه لاهه در یک سال اخیر تلاش‌هایی را برای کسب مجوز به منظور رسیدگی به جرائم جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان آغاز کرده است که این موضوع مخالفت دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل را در پی داشت.

 

آوریل سال جاری فاتو بنسودا دادستان کل لاهه برای بررسی جنایات جنگی نیروهای آمریکایی خواست تا به واشنگتن سفر کند اما دولت آمریکا روادیدش را به این کشور لغو کرد.

 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به دیوان کیفری بین‌المللی لاهه درباره عواقب بررسی جنایات نیروهای آمریکایی در افغانستان هشدار داد و خواستار توقف این روند شد.

در نتیجه فشارهای آمریکا، دادگاه لاهه اعلام کرد که با درخواست فاتوبنسودا برای بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان مخالفت کرده و قرار نیست که در مورد این موضوع تحقیقاتی انجام شود.

دادگاه بین‌المللی لاهه تاکید کرده بود که آغاز تحقیقات در افغانستان به تامین عدالت منجر نخواهد شد زیرا جناح‌های درگیری در این کشور از جمله آمریکا و نیروهای امنیتی افغان در این زمینه همکاری نمی‌کنند.

فاتو بنسودا این استدلال دادگاه لاهه را در تضاد با اهداف کاری دیوان بین‌المللی کیفری دانسته است زیرا به گفته وی در شرایطی که دولت‌ها توانایی و یا اراده لازم را برای مجازات عاملان جرائم را ندارند این دادگاه خود را به بررسی جرائم متعهد می‌داند.

حالا با گذشت چند ماه از این موضوع دادستان کل لاهه بار دیگر درخواست ۱۷ صفحه‌ای را به دیوان بین‌المللی کیفری ارائه کرده و خواستار تحقیق درباره جنایات جنگی آمریکا در افغانستان شده است.

وی از دادگاه لاهه خواسته است تا درباره تصمیم اخیرش مبنی بر عدم بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان توضیح دهد تا زمینه برای استیناف خواهی او فراهم شود.

این در حالی است که شماری از نهادهای حقوق بشری نیز از تصمیم دادگاه لاهه برای عدم بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان انتقاد کرده بود.

اما رئیس جمهور آمریکا عقب نشینی دادگاه لاهه را به مثابه یک پیروزی سیاسی دانست و از آن استقبال کرده بود.

نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اسرائیل نیز صرف نظر دادگاه لاهه از تحت پیگرد قرار دادن نیروهای آمریکایی به معنی اصلاح بی عدالتی دانسته بود که به نفع این رژیم تمام شده است.

گفتنی است که سال گذشته هزاران نفر از قربانیان جرائم جنگی در افغانستان شکایات خود را در دادگاه لاهه به ثبت رساندند.

دادگاه بین‌المللی لاهه سال ۲۰۰۲ در پیمانی توسط سازمان ملل ایجاد شد و مورد تصویب ۱۲۳ کشور از اعضای سازمان ملل از جمله افغانستان قرار گرفت، آمریکا، چین، هند و روسیه نیز از پیوستن به این دادگاه خودداری کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.