امارات به همراه نروژ و عربستان در گزارشی نتایج بررسی‌های اولیه خود را در اختیار اعضای شورای امنیت قرار دادند؛ اما در این گزارش نامی از ایران نیامده است.

این در حالی است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا ۳۰ مه (۹ خرداد) گفت که کشورش مدارک دخالت ایران در انفجارهای بندر فجیره را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه می‌کند.

یک روز پس از این اظهار نظر بولتون، مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا هم انگشت اتهام را به سوی ایران گرفت و گفت که این کشور با «حمله» به نفتکش‌ها در خلیج فارس در تلاش بوده تا قیمت جهانی نفت را بالا ببرد.

طبق یافته‌های تحقیقات اولیه امارات، نروژ و عربستان، این حمله‌ها نیازمند متخصص مسیریابی قایق‌های سریع السیر و غواصان آموزش دیده برای کارگذاشتن مین‌های معناطیسی روی بدنه نفت‌کش‌ها بود به‌طوری‌که به آن‌ها آسیب وارد کنند اما باعث غرق شدن نفت‌کش‌ها نشود.

این سه کشور همچنین اعلام کردند: «در حالی‌که تحقیقات همچنان در حال انجام است اما این واقعیت‌ها به‌طور جدی نشان می‌دهد چهار حمله بخشی از یک عملیات پیچیده و همانگ توسط عاملی است که ظرفیت عملیاتی قابل توجه دارد که احتمالا یک عامل دولتی باشد.»

آن‌ها معتقدند که این حملات کار چندین تیم عملیاتی بود که به‌گونه‌ای آن را هماهنگ کرده بودند که انفجارهای هر چهار نفت‌کش در مدت کمتر از یک ساعت انجام شود.

دو نفت‌کش عربستان، یک نفت‌کش امارات و یک نفت‌کش نروژ در تاریخ ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) در آب‌های فجیره مورد هدف قرار گرفتند و گرچه خسارات جدی به این نفت‌کش‌ها وارد نشد اما تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده آمریکا را تشدید کرد.

گرچه در گزارش این سه کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد نامی از ایران برده نشده است اما عبدالله المعلمی دیپلمات سعودی در سازمان ملل، ایران را مسئول حملات عنوان کرد: «ما معتقدیم که مسئولیت این حملات برعهده ایران است. ما در بیان این موضوع تردید نداریم.»

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران یک روز پس از حمله به این چهار نفت‌کش، آن را «دسیسه بدخواهان» عنوان کرد و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.