دولت ایالات متحده آمریکا پرفسور «عبدالحلیم الاشقر»، دانشمند و استاد فلسطینی را بعد از پایان دوره محکومیت حبس، به مقام‌های رژیم صهیونیستی تحویل داد.

به گزارش خبرگزاری سما فلسطین، دولت آمریکا این دانشمند فلسطینی را یازده سال پیش به اتهام حمایت مالی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بازداشت و حبس کرد.

بیشتر بخوانید:

شعاری که می‌تواند اسرائیل را نابود کند

نتانیاهو یک همجنس‌باز را وزیر کرد

مسکو: به نشست بحرین درباره «معامله قرن» دعوت نشده‌ایم

پرفسور الاشقر دارای مدرک دکتری در رشته مدیریت اقتصادی از دانشگاه می‌سی‌سی‌پی است و به عنوان استاد مدعو در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا تدریس کرده است که آخرین آن، دانشگاه هاروارد بود.

این استاد دانشگاه فلسطینی پیش‌تر در سال ۲۰۰۵ میلادی نامزد ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین و رقیب «محمود عباس»، رئیس فعلی این تشکیلات بود.

شورای روابط خارجی تشکیلات خودگردان فلسطین این اقدام آمریکا را محکوم کرده و واشنگتن را مسئول سرنوشت عبدالحلیم الاشقر دانسته است.

شورای جامعه جهانی و هیأت‌های حقوق بشری و انجمن‌های مدافع حقوق بشر دنیا نیز بعد از تحویل الاشقر به رژیم صهیونیستی ضمن اعتراض به این اقدام، خواستار آزادی وی شدند.

این سازمان‌ها به دولت آمریکا متذکر شدند که واشنگتن باید در سیاست‌های خود در منطقه غرب آسیا بازنگری کند؛ چرا که این سیاست‌ها با ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه در فرایند سازش فلسطینیان و رژیم صهیونیستی نقش «میانجی بی‌طرف» را بازی می‌کنند، منافات دارد.

جنبش حماس نیز در واکنش به این حرکت آمریکایی‌ها آن را شدیداً محکوم کرد و طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام دولت آمریکا «گامی جدید» در جانبداری کامل از اشغال‌گر صهیونیست است.

«اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی این جنبش گفت که گفت‌وگوهایی را با برخی از کشورها جهت تحویل عبدالحلیم الاشقر و استقبال از وی در غزه داشته، ولی به نتیجه نرسیده است.

هنیه در حساب توییتری خود نوشت که تحویل عبدالحلیم الاشقر به صهیونیست‌ها در تضاد با قوانین و اصول بین‌المللی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.