ژنرال کنت اف. مکنزی فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا روز جمعه در بغداد با سرلشکر ستاد عثمان الغانمی دیدار و گفت و کرد.

مکنزی در این دیدار خواستار افزایش سطح همکاری‌ها میان دو کشور با هدف آنچه مبارزه با هسته‌های داعش خواند شد.

در این دیدار که کاردار آمریکا در بغداد نیز حضور داشت دو طرف درخصوص روابط دو جانبه بحث و گفت و گو کردند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع عراق، افزایش همکاری‌ها در در زمینه کمک توانمندی‌ها و امکانات لجستیک ارتش عراق و نیز گسترش کار مشترک در زمینه اطلاعاتی برای مبارزه با داعش از محورهای مطرح شده در این دیدار بود.

عراق در زمینه های امنیتی و اطلاعاتی همکاری های متنوعی با کشورهای جهان دارد که یکی از مهمترین آنها به گفته ناظران، مرکز چهارجانبه تبادل اطلاعات (و همکاری‌های امنیتی) ایران، عراق، روسیه و سوریه است که با هدف تبادل اطلاعاتی برای مبارزه با تروریسم از سال ۱۳۹۴ با عضویت نمایندگان کشورهای عضو در بغداد تأسیس شد و از آن زمان تاکنون در جلساتی مداوم آخرین هماهنگی‌ها و تبادل اطلاعات میان کشورهای عضو در آن صورت می‌گیرد.

آمریکایی ها که در سال ۲۰۱۱ بدلیل شکست ها و ناکامی های مکرر، مجبور به ترک عراق شده بودند، سه سال بعد به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف خودخوانده بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند. با این همه پس از اعلام پایان نظامی گروهک تروریستی داعش در عراق در اوایل آذرما، ۹۶ بسیاری از احزاب، شخصیت ها و رسانه های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور نظامیان خارجی تحت پوشش ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در کشورشان، بیش از پیش خواستار خروج این نظامیان که عمدتاً نیروهای آمریکایی هستند، شده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.