به گزارش شبکه "سی‌ان‌ان"  این شبکه به نقل از سه منبع آگاه اعلام کرد، اطلاعات سری نشان می‌دهد که عربستان به تازگی خریدهایی از چین داشته که به این کشور اجازه می‌دهد به طرز قابل توجهی زیرساخت‌های موشکی و تکنولوژی خود را ارتقا دهد.

سی‌ان‌ان به نقل از منابعی در حزب دموکراتیک آمریکا آورده است، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اطلاعات پیرامون این برنامه عربستان را از کنگره مخفی کرده است.

به گفته این منابع، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نسبت به میزان پایبندی ترامپ به عدم اشاعه تسلیحات در خاورمیانه نگران هستند.

چین دشمن ایالات متحده محسوب می‌شود و همکاری محرمانه ریاض با پکن در توسعه موشک‌های خود موجب ناامیدی سیاستمداران آمریکایی خواهد شد.

طبق تحقیقات سی‌ان‌ان، سازمان اطلاعات آمریکا اطلاعات محرمانه‌ای دارد که نشان می‌دهد عربستان زیرساخت‌های تکنولوژی و موشک‌های بالستیک را از طریق قراردادهایی با چین گسترش داده است. این همکاری محرمانه میان دو کشور کنگره را نگران کرده است که مبادا این امر منجر به مسابقه تسلیحاتی جدید در خاورمیانه شود.

اطلاعات درخصوص اقدامات تسلیحاتی عربستان و چین در حالی فاش می‌شود که اختلافات میان کنگره و کاخ سفید پیرامون روابط با عربستان افزایش یافته است. با وجود انتقاد دو حزب کنگره از عربستان پس از قتل روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی و ادامه حضورش در جنگ یمن، کاخ سفید به دنبال تحکیم روابطش با ریاض است و این امر در تصمیم اخیر آمریکا درباره فروش تسلیحات به ارزش میلیاردها دلار به عربستان آشکار شد؛ تصمیمی که کنگره با آن مخالف است.

سازمان اطلاعات آمریکا هدف عربستان از همکاری با چین را به صورت نهایی ارزیابی نکرده است اما منابع می‌گویند، توسعه برنامه موشکی ممکن است اقدام جدید سعودی‌ها برای در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای باشد.

هنوز سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن به درخواست سی‌ان‌ان برای توضیح این مسائل پاسخ نداده است.

مسؤول وزارت خارجه آمریکا نیز توضیح درباره اطلاعات محرمانه سازمان اطلاعات را رد کرد، اما در عین حال گفت، عربستان عضو پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است و مطلقاً به دنبال داشتن تسلیحات هسته‌ای نیست.

در مقابل، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، دو طرف روابط استراتژیکی در زمینه‌های مختلف دارند، از جمله در زمینه "قراردادهای تسلیحاتی که ناقض قوانین بین‌المللی نیستند".

روشن است که عربستان موشک‌های بالستیک از چین خریداری می‌کند اما هنوز درباره تلاشش برای ایجاد برنامه تولید این نوع موشک‌ها اظهارنظری نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.