حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی در سی امین مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکر هستم که توانستم در جمع شما مردم خوزستان حضور پیدا کنم و در کنار شما یاد امام راحل را گرامی بدارم. امیدواریم در سایه اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری، راه امام راحل را بی تزلزل و با ثبات دنبال کنیم و این میراث ارزشمند امام راحل را به دست صاحب آن یعنی امام زمان بسپاریم.

وی افزود: در برابر شهدای سرزمین خوزستان، شهدای انقلاب، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای مدافع حرم و شهدای اقدامات جنایت آمیز تروریستی، دست ادب بر سینه می‌گذارم.

وزیر اطلاعات گفت: امام راحل جزو استثنائات الهی است. رسول گرامی اسلام می‌فرماید که مرگ یک عالم مصیبتی جبران ناپذیر است. امام از جنبه‌های مختلف ویژگی‌های شاخصی داشتند، در زمینه‌های مختلف علمی، فقه، تفسیر، حدیث و… امام راحل سرآمد بود و در تمام زمینه‌ها نظریات بدیع علمی داشت.

علوی افزود: یکی از کارهای امام در زمینه علمی، طراحی نظریه ولایت فقیه بود. امام خمینی (ره) تنها به طرح نظریه ولایت فقیه اکتفا نکردند، بلکه در مقام عمل نیز در مقام اجرای آن قدم برداشتند آن هم با این که می‌دانستند ساقط کردن حکومت و به جای آن حکومت اسلامی را بنیان نهادن کار ساده‌ای نیست؛ چرا که حکومت موجود با تمام قدرت موجودیت خود را حفظ می‌کند و در این راه ممکن است برای حفظ منافع خود دست به هر جنایتی بزند.

وی خاطرنشان کرد: وارد مسئله تأسیس حکومت اسلامی شدن و در تقابل با حکومت موجود قرار گرفتن برای امام روشن بود که سختی‌های زیادی را پیش رو دارد. در این راه عده زیادی مجروح می‌شوند و عده زیادی به زندان افکنده می‌شوند اما برای امام راحل همه این‌ها یک مسئله طبیعی بود. خداوند می‌فرماید شما فکر کرده‌اید به سادگی بدون اینکه تمام سختی‌ها و مشکلاتی را که برای گذشتگان شما در زمان پیامبر و پیروانشان رخ داده، بگذرانید وارد بهشت می‌شوید؟

وزیر اطلاعات ادامه داد: امام راحل می‌دانستند که خداوند متعال بندگان خالص خود را یاری خواهد کرد، اما یاری خداوند متعال در نقطه صفر امید انسان است. زمانی که پیامبران دچار ناامیدی می‌شوند خداوند آن‌ها را یاری می‌کند و آن‌ها به پیروزی می‌رسند امام به این مسئله باور داشت.

علوی تصریح کرد: امام در دو مرحله حرکت خود را علیه رژیم آغاز کرد، یکی در سال ۴۲ و دیگری در سال ۵۶. امام در شرایطی این کار را شروع کرد که کسی باور نمی‌کرد یک مبارزه سیاسی با رژیم شاه جواب بدهد و کسی فکر نمی‌کرد که مردم با این مبارزه همراهی کنند. در آن زمان نه شرایط داخلی و نه شرایط خارجی مبارزه فراهم بود.

وی افزود: شرایط داخلی فراهم نبود چون کسانی که باید وارد مبارزه می‌شدند، بازاریان، دانشگاهیان، روحانیون و سیاسیون بودند اما در سال ۴۲ زمینه لازم برای این کار فراهم نبود. در آن زمان آیت‌الله بروجردی که با یک اشاره او ایران تکان می‌خورد از دنیا رفته بود و رهبری که همه مردم حرف را گوش دهند وجود نداشت. از طرف دیگر در دانشگاه‌ها دانشجوها و گروه‌های مذهبی چندان جایگاه محکمی نداشتند. دانشگاهیان گاهاً دنبال رو کمونیسم و سوسیالیسم و… بودند و معتقد بودند کسی که می‌خواهد مبارزه کند باید در این چارچوب مبارزه کند چرا که راه مبارزه علمی را سوسیالیست به ما نشان می‌دهد.

وزیر اطلاعات گفت: در موضوع ملی شدن صنعت نفت مردم با حمایت آیت الله کاشانی وارد مبارزه شده بودند اما به علت اختلاف افکنی‌ها سرخورده شده بودند و دیگر بعد از کودتای سال ۴۲ بازاریان چندان به کارهای سیاسی وارد نمی‌شدند و در این شرایط معلوم نبود که بازاریان چقدر به مبارزه امام جواب دهند. همچنین در آن شرایط معلوم نبود اگر امام دست به مبارزه بزند کسی از علما نیز جواب دهد.

علوی افزود: در آن زمان ۹ مرجع بزرگ در کشور وجود داشت و یک رهبری واحد وجود نداشت. امام در این شرایط مسائل را در جمع مطرح می‌کرد و با فکر جمعی نظرات همه را جمع آوری می‌کرد و به تأیید این جمع می‌رساندند. امام با این سیاست جای خالی رهبری را پر کرد. در رابطه با دانشگاه نیز امام دانشگاهیان را فراخواند و با آن‌ها صحبت کرد و در نهایت نیز انجمن‌های اسلامی در دانشگاه ایجاد شدند و به این ترتیب دانشجویان مذهبی روز به روز در دانشگاه شرایط بهتری پیدا می‌کردند. بازاریان نیز هیأت‌های موتلفه اسلامی تشکیل دادند و آماده مبارزه شدند. امام راحل فریادهای دردمندانه خود را نیز متوجه حوزه‌های علمیه کردند.

وی تصریح کرد: به این ترتیب برخلاف تصور همه این موج همه کشور را فرا گرفت. طبیعی است که شاه با آن مبارزه می‌کرد. مردم برای عزت اسلام و مقابله با دشمن و خنثی کردن توطئه‌های ضد اسلامی از خون و جان خود مایه گذاشتند تا امام را همراهی کنند و سرانجام حماسه عظیم ۱۵ خرداد رقم خورد و زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را در سال ۴۲ فراهم کرد.

وزیر اطلاعات گفت: در آن زمان حکومت‌های دنیا یا وابسته به شرق و یا وابسته به غرب بودند و اجازه نمی‌دادند کسی که دست در دست شرق یا غرب نمی‌گذاشت در تشکیل حکومت موفق شود، اگر هم حکومت تشکیل می‌دادند آن را به واسطه‌ای از بین می‌بردند.

علوی افزود: کسانی که در آن زمان وارد مبارزه می‌شدند، در یک فاز سیاسی و یک فاز نظامی به مبارزه می‌پرداختند. در سال ۵۶ شاه تمام مبارزانی که مبارزه مسلحانه می‌کردند را سرکوب کرده و آن‌ها را به زندان افکنده و تعدادی نیز کشته یا اعدام شده بودند و در آن زمان دیگر کسی داعیه‌دار مبارزه مسلحانه نبود. همچنین شرق و غرب منافع شأن تامین شده بود و هر دو قبول داشتند که شاه باید سر کار باشد. در آن زمان یک مؤسسه تحقیقاتی آمریکایی اعلام کرد که پایه‌های رژیم در کشور محکم شده است و تا ۲۵ سال آینده خطری رژیم را تهدید نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امام معتقد بود اگر مردم آگاه شوند جایی برای شاه نمی‌ماند، لذا در مبارزه خود به آگاه کردن مردم پرداخت. امام در اعلامیه‌های خود مردم را به مبارزه با گروه‌های مسلح فرا نخواندند. امام معتقد بود ارتش متعلق به شاه نیست بلکه متعلق به مردم است و آن‌ها باید با مردم متحد شوند و به عمر رژیم شاه پایان دهند. این نگاه در میان انقلابیان یک نگاه جدید بود، به همین دلیل بود که امام به سراغ اسلحه نرفت.

وزیر اطلاعات گفت: امام تمام نیروهای نظامی را جذب کرد و در نهایت پس از پیروزی انقلاب نیز با همین نیروهای مسلح هشت سال دفاع مقدس را مدیریت کرد. رهبر با حراست از هویت اسلامی و نظام از اینکه افرادی بتوانند از آن استفاده کنند، هوشمندانه کار کردند. در شرایط امروز دشمن در برابر ایران اسلامی دچار استیصال شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.