کمال دهقانی فیروزآبادی درباره ارزیابی جایگاه ترامپ در عرصه بین‌المللی و داخلی و اینکه عملکرد او چه تاثیری در انتخابات دور بعد آمریکا دارد، گفت: پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بستگی به رقیب او در حزب دموکرات هم دارد. ترامپ در دو عرصه سیاست داخلی و خارجی با چالش روبروست.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ترامپ همچنین در حوزه روابط بین‌الملل و اقتصاد و بازرگانی هم باعث ایجاد فعل و انفعالاتی شده است و عملکرد او در این عرصه‌ها طی یک سال آینده در امر انتخابات آمریکا تعیین‌کننده است. الان درمورد مسائل داخلی آمریکا نمی‌توانیم اظهارنظری کنیم چون هنوز نقشه انتخاباتی آمریکا مشخص نیست که بتوانیم پیش‌بینی دقیق داشته باشیم.

وی تصریح کرد: خروج آمریکا از پیمان‌های بین‌المللی، سیاست‌های منطقه‌ای، خروج از برجام و اقداماتش در عرصه‌های اقتصادی همچون افزایش میزان تعرفه‌های بازرگانی با سایر کشورهای جهان همگی دست به دست هم داده تا در کوتاه مدت و میان مدت مشکلاتی را برای آمریکا ایجاد کند.

این عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیشنهادات مکرر ترامپ برای مذاکره می‌تواند نشان از آغاز بازگشت او به سمت برجام یا عدول از شروط ۱۲ گانه باشد؟، گفت: نمی‌شود به سادگی درباره سیاست‌های آمریکا در منطقه قضاوت کرد. در این زمینه‌ها در آمریکا یک نفر تصمیم نمی‌گیرد بلکه استراتژی آمریکا بر مبنای خصومت با جمهوری اسلامی ایران است.

دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر شینزوآبه نخست‌وزیر ژاپن به تهران و ملاقاتش با مقام معظم رهبری در راستای ایجاد مذاکره یا کاهش تنش میان ایران و آمریکا است؟، گفت: به نظر من علیرغم این سفر، مذاکره‌ای در کار نخواهد بود اما اینکه تنش‌ها کم شود به آمریکا برمی‌گردد؛ چراکه این تنش‌ها در حوزه‌های مختلف تاثیرات منفی ایجاد می‌کند و می‌تواند در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی به ضرر آمریکا و متحدانش در منطقه و جهان ختم شود. آمریکایی‌ها به دنبال منافع خودشان هستند.

وی افزود: هنوز این سفر انجام نشده و درباره چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده نمی‌توان صحبتی کرد اما آمریکایی‌ها قبلا هم پیام‌هایی به جمهوری اسلامی داده‌اند ولی ما کشوری نیستیم که با تحت فشار قرار گرفتن و تهدید و تحریم بخواهد عقب‌نشینی کند. بنابراین در این سفر مذاکره‌ای درکار نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه سیاستی منطقی و اصولی دارد و آن‌هایی که باید مواضع و گذشته خود را اصلاح کنند، آمریکایی‌ها هستند و به نظر من اصلا نیازی به فرستادن پیام نیست چون آن‌ها باید موضع خود در عرصه بین‌الملل و درخصوص معاهدات دو و چندجانبه را اصلاح کنند.

وی با اشاره به اجلاس سران کشورهای عرب گفت: عربستان سعودی متاسفانه به این دلیل که خود را به آمریکا و سیاست‌های این کشور وابسته کرده است، خواسته یا ناخواسته  درحال گام‌ برداشتن در نقشه راهی است که آمریکایی‌ها برایشان تدارک دیده‌اند که این راه هم در مسیر سازش با رژیم صهیونیستی است  و الان هم تمام و کمال منافع این رژیم را تامین می‌کند. عربستان همچنین سیاست منزوی کردن جمهوری اسلامی را در دستور کار خود دارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: این اجلاس با هدف در انزوا قرار دادن جمهوری اسلامی ایران و بسیج کشورهای عربی در مقابل با ایران تشکیل شد. عربستان قصد داشت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب و کنفرانس اسلامی را در حدی که بتواند گرد خود جمع کند ولی به جهت اینکه عربستان هم مجری سیاست‌های آمریکا شده است آنچنان مورد اعتماد کشورهای عربی و اسلامی نیست.

وی افزود: سیاست‌های عربستان در سوریه، کمک به داعش، جنگ با یمن و سازش  بحرین و امارات و عربستان با صهیونیست‌ها همگی شکاف‌های حاکمیتی عربستان را زیاد می‌کند و این شکاف‌ها بین افکار عمومی کشورهای عربی و مردم آن‌ها روز به روز در حال افزایش است. آن‌ها به جای اینکه رژیم اشغالگر قدس را در محور اجلاس‌های خود قرار دهند و به فکر آزادسازی سرزمین‌های اشغالی باشند، به سیاست‌های خیانت‌بار صهیونیست‌ها و قدرت‌های بزرگ مشروعیت می‌بخشند.

نقوی حسینی: مذاکره با آمریکا تحت هر شرایطی بازی دو سر باخت است

همچنین تسنیم نوشت: 

سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره مذاکره میان ایران و آمریکا، گفت: مذاکره جمهوری اسلامی ایران با آمریکا تحت هر شرایطی بازی دو سر باخت است.

وی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها در شرایط فعلی از روش چماق و هویج برای مواجهه با جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها از طرفی سخت‌ترین و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملیت ایران اِعمال می‌کنند و از طرف دیگر خواهان مذاکره بدون پیش‌شرط هستند، این رفتارها اصلا پذیرفته نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، دولت آمریکا را دولتی بدعهد و ناقض تمامی قوانین بین‌المللی دانست و تصریح کرد: در شرایطی که آمریکایی‌ها به صورت یک‌جانبه و خلاف موازین بین‌المللی از برجام خارج شدند، باید قاطعانه در برابر آنها ایستادگی کنیم.

نقوی‌حسینی در ادامه مذاکره با آمریکایی‌ها را در شرایط موجود به صلاح کشور و مردم ندانست و گفت: دولت باید از مذاکرات برجام درس عبرت بگیرد، آمریکایی‌ها به راحتی تعهداتی که در برجام و طی مذاکراتی فشرده داده بودند را لغو کردند؛ معتقدم با مقاومت بیشتر مقابل آمریکا می‌توانیم از شرایط موجود عبور کنیم.

وی یکی از شرایط مذاکره با آمریکا را منوط به بازگشت آنها به تعهداتشان ذیل برجام عنوان کرد و افزود: آمریکایی‌ها قبل از اینکه شروطی برای مذاکره با ایران تعیین کنند، باید به این سؤل پاسخ دهند که چرا از برجام خارج شدند.

نماینده مردم ورامین در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط موجود و با توجه به اینکه آمریکایی‌ها در روند اجرای برجام بدعهدی کرده‌اند و از طرف دیگر تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ملت ایران اعمال کرده‌اند، نباید با آنها در هیچ زمینه‌ای گفت‌وگو و مذاکره داشته باشیم، زیرا آینده این مذاکرات اصلا معلوم نیست و فقط برای کشور خسارت به بار می‌آورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.