العالم نوشت: روز دوشنبه گذشته پادشاه سعودی در اقدامی بی سابقه پس از بروز بحران میان ریاض و دوحه (در هفت ژوئن ۲۰۱۷)؛ از امیر قطر برای سفر عربستان سعودی و شرکت در نشست «مکه» دعوت کرد که واکنش‌ها و تحلیل‌های متفاوتی را در پی داشت.

اما منابع مطلع در دوحه به شبکه الجزیره گفتند که «تمیم بن حمد آل ثانی» در نشست مکه شرکت نخواهد کرد اما سطح هیأت اعزامی به عربستان در مقایسه با نشست‌های پیشین افزایش خواهد داشت و هیأت قطری قصد دارد در سطح نخست‌وزیر در این اجلاس حضور یابد.

قرار است این نشست به ابتکار ریاض برای بررسی تحولات اخیر چون حمله پهپادی یمن به تأسیسات نفتی عربستان یا حادثه فجیره امارات برگزار شود. امروز همچنین منابع آگاه در مغرب از عدم شرکت «محمد ششم» پادشاه این کشور در نشست فوق‌العاده مکه خبر دادند.

دعوت رسمی پادشاه سعودی از امیر قطر، خود به تنهایی واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. «عبدالله العذبه» سردبیر روزنامه قطری «العرب» نوشت است: «ریاض از امیر قطر برای نشست‌های مکه دعوت کرده است و حال آنکه نظام حاکم دوحه را تروریستی می‌خواند».

بسیاری نوشته‌اند که آیا قطر از اتهامات سابق جریان سعودی علیه خود، تبرئه شده است؟ یا سعودی‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند؟ و اینکه آیا شروط ۱۳ گانه ریاض برای برقراری دوباره رابطه با دوحه محقق شده است؟ و اینکه در این مدت چه اتفاقی افتاده است و این دعوت رسمی چه ارتباطی با تحولات اخیر و افزایش سطح تنش‌ها با ایران دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.