سردار غلامرضا جلالی با برشمردن تهدیدهای سایبری و امنیت شبکه گفت: در حوزه این تهدیدات به توانمندی‌های قابل توجهی رسیده‌ایم و این نوع از حملات را می‌توانیم به آسانی دفع کنیم.

وی گفت: در نمایشگاه سایبری امسال حدود ۴۰۰ درصد درمقایسه با نمایشگاه نخست از نظر تعداد و دقت کیفیت سامانه‌های سایبری رشد کرده‌ایم ودر سامانه‌های کنترل صنعتی ۴ محصول امنیت بومی داریم که بهتر از سامانه‌های خارجی هستند.

جلالی با بیان اینکه با معماری ویژه پدافندی، سامانه‌های کنترل صنعت گاز را ساخته‌ایم، گفت: حدود ۲۰۰ محصول پایه پدافند سایبری در داخل ساخته شده است.

وی با اشاره به حمله اخیر سایبری آمریکا به صنعت برق ونزوئلا و اختلال در صنایع راهبردی این کشور اظهار کرد: آمریکا در حالی که مدعی است که به این کشور حمله سایبری می‌شود، اما بزرگترین مهاجم سایبری دنیاست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اضافه کرد: این رفتار آمریکا لزوم پرداختن ما به سامانه‌های بومی را نشان می‌دهد و همه دستگاه‌ها موظفند برای سامانه‌های حیاتی خود از سامانه‌های بومی استفاده کنند وسازمان پدافند غیرعامل این موضوع را پیگیری می‌کند.

جلالی درباره راه‌اندازی مرکز دفاع ملی سایبری یادآور شد: در شورای طرح‌های تحقیقاتی و راهبردی بر ایجاد این مرکز تاکید شد، زیرا برای کاهش وابستگی و مقابله با تهدیدات نیازمند نظام دفاع سایبری هستیم.

وی گفت: برای راه‌اندازی مرکز دفاع سایبری افزون بر تقویت صنعت دفاع سایبری و آموزش نیروی انسانی در شش رشته دانشگاهی نیازمند تنظیم اهداف و برنامه در این زمینه هستیم و در نظام عملیاتی دفاع ملی سایبری تهدیدات دسته بندی و نقش دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز مشخص شده‌است.

جلالی با بیان اینکه اجماع مناسبی برای راه‌اندازی شبکه‌های پیام‌رسان داخلی وجود ندارد، گفت: برخی مسئولان معتقدند این شبکه‌ها ظرفیت پاسخگویی به نیاز مردم را ندارند، اما برخی مسئولان ظرفیت این شبکه‌ها مطلوب می‌دانند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد مردم آن در شبکه اجتماعی ساماندهی شوند که سرورهای آن و هدایت مردم در آن شبکه خارج از کشور باشد. بر این اساس زیرساخت‌ها باید در کشورمان باشد و نظام تصمیم بگیرد که برای راه‌اندازی شبکه ملی داخلی سرمایه گذاری کند.

جلالی اضافه کرد: از پنج، شش ماه گذشته با برگزاری ۷۰ رزمایش در حوزه بانک‌ها، آب، برق و انرژی پیشرفت کار را بررسی کرده‌ایم و نتایج مقدماتی خوبی درباره شبکه ملی ارتباطات داشته‌ایم.

‌وی گفت: کشورهای که با جمهوری اسلامی ایران دشمنی دارند و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس بر ضد ما در حوزه سایبر فعالند و به عنوان نمونه رژیم سعودی با اعمال سیاست در یکی از شبکه‌های اجتماعی و خریداری سهام آن برخی شرکت‌های مزدور را بر ضد ما به کار گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.