نخست وزیر عراق روز سه شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود از سفر قریب الوقوع به پایتخت های ایران و آمریکا برای بررسی اوضاع منطقه خبر داد.

عبدالمهدی، سخنان اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ژاپن را در راستای آرام شدن اوضاع ارزیابی کرد و گفت: سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به بغداد نیز موضع روشنی داشت.

عبدالمهدی افزود: بغداد برای کاهش تنش ها و آرام شدن شرایط کنونی تلاش می کند تا تحریم های تحمیل شده آمریکا بر علیه ایران، روی عراق تاثیر منفی نگذارد.

وی تاکید کرد که عراق موضع خود را در خصوص تحریم های آمریکا علیه ایران پیشتر اعلام کرده در نتیجه این تحریم ها باید لغو می شد.

 

نخست وزیر عراق هشدار داد که در صورت ادامه این امر (تحریم ها و فشارهای اقتصادی)، وضعیت بحرانی ناشی از آن به همه زیان خواهد رساند.

گفتنی است: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه تور منطقه ای خود روز یکشنبه در بغداد، برای اولین بار اعلام کرد که تهران پیش از این پیشنهادات مختلفی برای امضای معاهده عدم تعرض با همه کشورهای منطقه خلیج فارس ارائه کرده است که این پیشنهادات همچنان روی میز است.

وی همچنین درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، درباره پیام ایران برای منطقه و جهان، گفت: پیام و انتخاب ما کاملاً مشخص است، ما علاقمند هستیم در صلح و آرامش و توسعه زندگی کنیم، این انتخاب جمهوری اسلامی ایران است اما این صلح و آرامش و توسعه باید برای همه باشد.

مواضع جمهوری اسلامی ایران و پیام روشن، صلح جویانه و در عین حال مقتدارانه و هشدار دهنده که ظریف طی این جملات از بغداد مخابره کرد، مورد توجه و استقبال در سطح عراق، منطقه و عرصه بین الملل قرار گرفته است.

دولتمردان و رهبران سیاسی عراقی نیز از پیشنهادهای ایران برای گفت وگو به منظور کاهش تنش در منطقه حمایت کرده اند.

 

در همین حال "ایاد علاوی" نخست وزیر اسبق عراق نیز روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بغداد با انتقاد تلویحی از سیاست های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت از فراخوان جمهوری اسلامی ایران برای گفت وگو با کشورهای منطقه استقبال و حمایت می کند.

وی افزود که فراخوان ظریف برای گفت وگو بین کشورهای منطقه با هدف کاهش تنش ها، مسئله جدیدی است و وی از آن حمایت می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.