براساس گزارش رویترز، میزان صادرات چین در ماه آوریل (فروردین/ اردیبهشت) روزانه به ۷۸۹ هزار و ۱۳۷ بشکه در روز رسید، درحالی که این میزان در ماه مارس (اسفند/ فروردین) تنها ۵۴۱ هزار و ۱۰۰ بشکه بود.

این گزارش می افزاید: محموله نفتی ونزوئلا در ماه آوریل نسبت به ماه مارس به چین ۸۵ درصد رشد نشان می دهد، بطوری که این میزان روزانه به ۴۶۲ هزار و ۸۱۳ بشکه رسید.

از سوی دیگر، چین در ماه آوریل، واردات نفت خود از عراق را نسبت به ماه پیش از آن، روزانه ۱۰۰ هزار بشکه کاهش داد.

عراق در ماه مارس گذشته روزانه ۹۰۴ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت به چین صادر کرده بود که این میزان در ماه آوریل به ۸۰۶ هزار و ۳۷۲ بشکه رسید.

براساس این گزارش، چین همچنین در ماه آوریل، میزان نفت خود از عربستان و روسیه را نیز نسبت به ماه پیش از خود افزایش داد.

این گزارش رویترز درحالی است که وزارت امور خارجه چین ۲۳ آوریل (سوم اردیبهشت) گذشته بصورت رسمی به تصمیم اخیر آمریکا برای تمدید نکردن معافیت فروش نفت تهران به پکن اعتراض کرد.

کاخ سفید، دوم اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است معافیت خرید نفت ایران را که پیشتر به ۸ کشور داده بود تمدید نکند.

هشت کشور ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و یونان از آبان ماه گذشته و به مدت شش ماه از تحریم واردات نفت ایران معاف شده بودند.

آمریکا مدعی آن است که تلاش خواهد کرد که صادرات نفت ایران به صفر برسد، موضوعی که اکثر کارشناسان حوزه انرژی آن را به دلیل هزینه ‌های بسیار زیاد تحریم آمریکا برای خریداران نفت ایران، این امر را ناممکن می دانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.