هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران هم به پایان رسید و طبق رسم هر ساله در پایان مسابقات و پیش از شروع رسمی نقل و انتقالات تابستانی فعالیت تیم‌ها برای اعمال تغییرات مورد نظرشان شروع شده است. در این میان برخی از تیم‌ها کادرفنی فصل آینده خودشان را می‌شناسند و در حال فراهم کردن نفرات مورد نظر او هستند و برخی تیم‌ها به دنبال جابجایی در نیمکت مربیگری و استخدام سرمربی جدید هستند.

وضعیت تیم‌ها تا اینجای کار:

پرسپولیس

قهرمان ۳ دوره اخیر لیگ برتر طبق گفته مسئولانش قرار نیست نقل و انتقالات پر سرو صدایی داشته باشد. بعد از اعلام ایرج عرب مبنی بر ماندگار شدن برانکو روی نیمکت پرسپولیس، سرمربی کروات اعلام کرد تیم کاملی در اختیار دارد و اگر بازیکنی جدا نشود نیاز به خریدهای آنچنانی ندارند. با این حال صحبت‌هایی جدایی چند بازیکن از جمله بیرانوند شنیده می‌شود که مشخص نیست تا چه حد صحت دارد. با این حال تکلیف پرسپولیس بعد از مسابقات جام حذفی مشخص خواهد شد تا آن زمان نمی‌شود منتظر اتفاق خاصی ماند.

۵ خرداد: باشگاه زوله هلند برای جذب علی علیپور درخواست داده است ولی باشگاه پرسپولیس اعلام کرد قیمت پیشنهادی این باشگاه برای جذب مهاجم سرخپوشان کافی نیست.

۴ خرداد: شنیده می‌شود کی‌روش استنلی، مهاجم برزیلی سپاهان و آقای گل لیگ برتر مورد توجه پرسپولیس قرار دارد. این بازیکن از استقلال هم پیشنهاد دارد.

۱ خرداد: ظاهراً مرتضی پورعلی‌گنجی در فهرست تیمش برای فصل بعد نیست و این موضوع شایعات پیوستن او به پرسپولیس را بار دیگر راه انداخته است.

۳۱ اردیبهشت: بشار رسن در جلسه با مدیران باشگاه به توافق نرسید و با دلخوری به کشورش سفر کرد. گفته می‌شود احتمال ماندن او در پرسپولیس کم است

۲۹ اردیبهشت: طبق اعلام باشگاه پرسپولیس، مذاکره و توافق برانکو ایوانکوویچ با الاهلی مصر از سوی او تکذیب شده و این سرمربی کروات فصل بعد هم در جمع سرخپوشان می‌ماند.

سپاهان

صحبت‌هایی از جدایی قلعه‌نویی از سپاهان و پیوستنش به استقلال شنیده می‌شود که به طور جدی نه تایید شده و نه تکذیب، اگر چه قلعه‌نویی گفته اولویت اول و دوم و سومش برای فصل بعد سپاهان است ولی تاکید کرده شرایطی دارد که باشگاه باید آن را فراهم کند که اصلی‌ترین آن تقویت تیم در چند پست است. سپاهان هم مثل پرسپولیس درگیر جام حذفی است و فعلاً تمرکزش روی نقل و انتقالات نیست ولی بعد از مشخص شدن تکلیف این مسابقات معلوم می‌شود سپاهان با برنامه‌های قلعه‌نویی برای فصل بعد موافقت می‌کند یا او باید سراغ اولویت چهارم خود برود.

۴ خرداد: سیاوش یزدانی و کی‌روش استنلی از سپاهان مورد توجه سایر تیم‌های قرار گرفته‌اند. استنلی از هر دو تیم سرخابی و یزدانی از استقلال پیشنهاد دارد.

۲۹ اردیبهشت: احسان حاج‌صفی تصویری با اشاره به شماره ۲۸ در صفحه شخصی خود منتشر کرد که گفته می‌شود اشاره به احتمال بازگشتش به این تیم دارد.

۲۹ اردیبهشت: خبر پیوستن مهرداد محمدی به آوس پرتغال برای ۳ سال رسماً تایید شد و وینگر سپاهان فصل آینده در لیگ پرتغال بازی می‌کند.

۲۹ اردیبهشت: یک رسانه پرتغالی خبر از توافق ۳ ساله مهرداد محمدی با تیم آوس پرتغال خبر داد.

استقلال تهران

اوضاع تیم سوم جدول اصلاً خوب نیست و آبی‌های پایتخت درگیر حواشی زیادی هستند. از نا مشخص بودن تکلیف نیمکت این تیم تا شایعاتی در مورد تغییرات مدیریتی در باشگاه گرفته تا احتمال جدایی خیلی از بازیکنان از جمله مهدی رحمتی در این مقطع اوضاع مبهمی در این تیم ایجاد کرده است. استقلال به احتمال زیاد در فصل نوزدهم با تغییرات زیادی وارد مسابقات می‌شود ولی گمانه‌زنی‌ها تا زمان مشخص نشدن تکلیف مدیریت و سرمربیگری باشگاه خیلی قابل استناد نیستند. از قلعه‌نویی به عنوان گزینه جدی هدایت استقلال یاد می‌شود.

۵ خرداد: خبرها از توافق استقلال با استراماچونی برای هدایت این تیم حکایت دارد و او به زودی برای عقد قراداد وارد ایران خواهد شد.

۴ خرداد: استقلال به دنبال جذب آرش رضاوند، علی دشتی، رضا اسدی، سیاوش یزدانی، کی‌روش استنلی، محمدرضا حسینی و پیمان رنجبری است.

۴ خرداد: رسانه قطری استاد الدوحه خبر از مذاکره الاهلی با روزبه چشمی خبر دارد.

۳ خرداد: سایت توتومرکاتو مدعی شد؛ باشگاه استقلال برای هدایت این تیم با  آندره‌‌آ استراماچونی سرمربی ۴۳ ساله ایتالیایی و سابق تیم‌های رم، اینتر، اودینزه و اسپارتاپراگ وارد مذاکره شده است

۱ خرداد: شنیده می‌شود استقلال علاوه بر گادوین منشا قصد دارد با گونکالوس و طارق همام هم قطع همکاری کند و پاتوسی تنها بازیکن خارجی این تیم در فصل جدید باشد.

۳۰ اردیبهشت: گفته می‌شود باشگاه استقلال قصد ادامه همکاری با گادوین منشا را ندارد و از او خواسته تیم جدیدش را معرفی کند.

۲۹ اردیبهشت: با وجود شایعاتی که پیرامون پیوستن مامه تیام به استقلال مطرح شده است ولی باشگاه استقلال این مورد را تکذیب کرد. شنیده می‌شود خود تیام هم راضی به بازگشت به ایران نیست.

پدیده مشهد

گل‌محمدی اعلام کرد قصد دارد فصل بعد هم در پدیده بماند و به سبک و شیوه کار مورد نظر خودش بعید است ریخت و پاش آنچنانی در پنجره تابستانی داشته باشد و احتمالا با چند خرید مطابق تفکرات خودش تیم فصل بعد را خواهد بست. پدیده احتمالا سهمیه پلی آف آسیایی هم خواهد داشت و باید اولین حضورش در این رقابت‌ها را تجربه کند و برای همین نیاز به تقویت دارد و باید دید برنامه مالکان جدید باشگاه در اولین پنجره نقل و انتقالتشان چیست.

۲۸ اردیبهشت: یحیی گل‌محمدی قرارداد خودش را یک فصل دیگر با پدیده شهر خودرو تمدید کرد تا بحث حضورش در تیم امید منتفی شود و فصل آینده هم در این تیم مشهدی بماند.

تراکتورسازی تبریز

یکی از جذاب‌ترین تیم‌های نقل و انتقالات تابستانی بدون شک تراکتورسازی خواهد بود. از ماه‌ها قبل محمدرضا زنوزی وعده تیم کهکشانی واقعی برای فصل نوزدهم را داده است و قرار است با چنته پر وارد بازار جذب بازیکن شود. وضعیت نیمکت تراکتورسازان مبهم است و عدم رضایت از نتایج کسب شده توسط لیکنز تغییر احتمالی روی نیمکت این تیم ایجاد خواهد کرد و باید در انتظار جذب ستاره‌های نامدار و گران قیمت برای تراکتورسازان باشیم. شایعاتی از حضور رحمتی یا رشید مظاهری در دروازه این تیم هم شنیده می‌شود.

۴ خرداد: طبق گفته محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتورسازی تا زمان انتخاب نشدن سرمربی جدید، ورود و خروج بازیکن به این باشگاه ممنوع است.

۳ خرداد: با وجود مطرح شدن گزینه‌های داخلی برای نیمکت تراکتورسازی اولویت این باشگاه گزینه خارجی است و با چند سرمربی درحال مذاکره هستند.

۲ خرداد: روابط عمومی باشگاه تراکتورسازی خبر از فسخ قرارداد جرج لیکنز و قطع همکاری با این سرمربی بلژیکی داد.

۲ خرداد: بعد از مهدی‌پور و اسماعیلی‌فر، احسان پهلوان هم از هواداران تراکتورسازی خداحافظی کرد. او فصل آینده در ذوب آهن توپ می‌زند.

۱ خرداد: مهدی مهدی‌پور، دیگر سرباز تراکتورسازی هم با انتشار پستی از هواداران این تیم خداحافظی کرد و به ذوب آهن بر می‌گردد.

۱ خرداد: با پیوستن جواد نکونام به فولاد خوزستان جدی‌ترین گزینه جانشینی لیکنز در تراکتور منتفی شد.

۱ خرداد: باشگاه تراکتورسازی اعلام کرد که مسعود شجاعی در پست اینستاگرامی خود با این تیم خداحافظی نکرده و قصد جدایی ندارد.

۱ خرداد:از میرچا لوچسکو مربی اهل کشور رومانی هم به عنوان تازه ترین گزینه سرمربیگری تراکتور سازی تبریز نام برده می شود.

۳۱ اردیبهشت: دانیال اسماعیلی‌فر با انتشار پستی از هواداران تراکتورسازی خداحافظی کرد و به ذوب آهن برمی‌گردد.

۳۰ اردیبهشت: صحبت‌هایی از احتمال پیوستن مسعود شجاعی به لیگ هند مطرح شده است.

۳۰ اردیبهشت: شنیده می‌شود بعد از مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و احسان حاج‌صفی هم در تراکتورسازی نمی‌مانند.

۳۰ اردیبهشت: تصویری از نشست جواد نکونام با احمدعلیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس و رئیس کانون هواداران باشگاه تراکتورسازی در تهران منتشر شد که این تصویر احتمال سرمربیگری کاپیتان سابق تیم ملی در تیم سرخپوش آذربایجان را قوت بخشیده است.

[۰۱۴۰۷۲۶۲]

۲۹ اردیبهشت: مسعود شجاعی با انتشار پستی در صفحه شخصی خودش از هواداران تراکتورسازی خداحافظی کرد و جدایی خود از این تیم را اعلام کرد.

۲۸ اردیبهشت: جرج لیکنز و دستیارانش با پایان فصل ایران را ترک کردند و احتمالاً دیگر بر نخواهند گشت چرا که باشگاه از عملکردش راضی نیست و به دنبال سرمربی جدید است.

ذوب آهن اصفهان

ذوبی‌ها همیشه در فصل نقل و انتقالات از تیم‌های حسابگر لیگ بودند که نه در پنجره نقل و انتقالات منفعل بوده و نه دست به ریخت و پاش‌های آنچنانی میزنند. آنها قرار است فصل بعد با منصوریان ادامه همکاری دهند و از او فهرست جابجایی در پنجره تابستانی را خواسته‌اند و مشغول بررسی شرایط هستند. حقدوست که از خدمت سربازی به این تیم برگشته اولین نفری است که به فهرست ذوب آهن اضافه می‌شود و باید دید ۳ سرباز خود را از تراکتورسازی برمی‌گردانند یا نه. پهلوان، مهدی‌پور و اسماعیلی‌فر باید برای ادامه قرارداد خود به ذوب آهن برگردند ولی شاید پول‌های زنوزی آنها را راضی به دادن رضایت نامه کند.

۵ خرداد: محمدرضا حسینی، مهاجم ذوب آهن اعلام کرد چند پیشنهاد مختلف دارد ولی ترجیح می‌دهد در اصفهان به کار خود ادامه دهد. 

۲ خرداد: بازگشت ۳ سرباز ذوب آهن از تراکتورسازی یعنی اسماعیلی‌فر، مهدی‌پور و پهلوان با خداحافظی آنها از سرخپوشان تبریزی قطعی شد.

۳۱ اردیبهشت: دانیال اسماعیلی‌فر با انتشار پستی از هواداران تراکتورسازی خداحافظی کرد و به ذوب آهن برمی‌گردد.

سایپا

با رفتن علی دایی و اعلام اینکه فصل آینده نارنجی‌پوشان با هدایت ابراهیم صادقی ادامه می‌دهند به نظر می‌رسد تکلیف نیمکت این تیم معلوم است ولی فعالیت آنها در نقل و انتقالات مشخص نیست. سایپا در پنجره‌های اخیر تا می‌توانسته استعداد فروشی کرده و در سوی مقابل خریدهای آنچنانی نداشته و مشکلات مالی مانع تقویت تیم شده است و طبق رسم همیشگی ممکن است امسال هم شاهد خروج ستاره‌های این تیم و عدم توانایی در جذب جایگزین‌های مناسب باشیم و صادقی مجبور شود تیمش را با استفاده از پایه‌ها و نفرات جوان تکمیل کند. رضا اسدی، علی دشتی، آرش رضاوند، معین عباسیان و... بازیکنانی هستند که پیشنهاداتی از تیم‌های لیگ برتری دارند و باید دید چه اتفاقی خواهد افتاد.

فولاد خوزستان

قصد دارند با افشین قطبی ادامه همکاری داده و فصل بعد با حضور او وارد مسابقات شوند ولی مشخص نیست این توافق حاصل شود یا نه. قطبی مربی‌ تیم‌های میانه جدول نیست و اهداف و بلندپروازی‌های خودش را دارد و نمی‌خواهد اعتبارش در لیگ برتر با پرسپولیس را خدشه دار کند و صحبت از بستن یک تیم قدرتمند کرده است و مشخص نیست فولاد بتواند پاسخگوی جاه‌طلبی‌های او باشد. حفظ ستاره‌های تیم هم از اولویت‌های باشگاه است.

* ۳۱ اردیبهشت: جواد نکونام رسماً به عنوان سرمربی فولاد خوزستان در فصل نوزدهم انتخاب شد. پیش از این صحبت از پیوستن نکونام به تراکتروسازی بود. قرارداد نکونام با فولاد ۲ ساله است.

[photo_۲۰۱۹-۰۵-۲۲_۰۹-۴۰-۴۰]

* ۳۰ اردیبهشت: باشگاه فولاد رسماً از قطع همکاری با افشین قطبی خبر داد و اعلام کرد در فصل جدید سرمربی این تیم شخص دیگری خواهد بود.

صنعت نفت آبادان

عملکرد نسبتاً خوبی با سرجیو داشته است و بنا بر ادامه همکاری میان طرفین است. از برنامه‌های نقل و انتقالاتی صنعت نفت اطلاعات زیادی در درسترس نیست و هنوز کار خود را در این مقطع از فصل شروع نکرده‌اند. چند بازیکن این تیم از جمله جاناتان بالوتلی پیشنهادات جدی از سایر تیم‌ها دارند و باید دید چه اتفاقی خواهد افتاد.

۳۱ اردیبهشت: برخلاف اینکه صنعت نفت از توافق با سرجیو خبر داده بود ولی قراردادی امضا نشد تا در نهایت این سرمربی پرتغالی به التعاون عراق بپیوندد.

۲۹ اردیبهشت: با اعلام باشگاه صنعت نفت، پائولو سرجیو برای فصل نوزدهم با این باشگاه به توافق رسید و ماندنی شد.

نساجی مازندران

هنوز با جلالی برای ادامه همکاری به توافق نرسیدند زیرا آقا معلم برای ماندن شرط و شروطی گذاشته و خواستار تصویب برنامه بلند مدت او و همچنین برنامه‌های او در نقل و انتقالات کنونی هستند و باید دید به توافق می‌رسند یا نه. جلالی مربی پرخرجی در نقل و انتقالات نیست و علاقه به جوانگرایی و کشف پدیده‌های با استعداد از تیم‌های پایه دارد. او در آخرین نشست خود عنوان کرد در صورت ادامه روند کنونی در نساجی نخواهد ماند.

پیکان تهران

تکلیف پیکان برای فصل بعد مشخص نیست. حسین فرکی که جانشین جلالی شده نتوانست انتظارات را برآورده کند و باشگاه از عملکرد او راضی نیست برای همین احتمال قطع همکاری و انتخاب سرمربی جدید وجود دارد. گزینه قبلی پیکان پیش از آمدن فرکی، جواد نکونام بود که حالا قرار است به تیم ملی برود و گزینه دیگری تا کنون نزدیک به نیمکت پیکان معرفی نشده است. باید دید این تیم خودروساز که عملکردش در فصل هجدهم افت محسوسی داشته چه برنامه‌ای برای بهبود اوضاع دارد. پیکان در فصل‌های اخیر بازیکنان زیادی به تیم‌های بالای جدول خصوصاً پرسپولیس داده است و در حال حاضر هم بازیکنان جذابی مثل آل کثیر، مهدی امینی، حجت حق‌وردی، امیرحسین کریمی و... دارد که نگه داشتنشان کار راحتی نیست.

پارس جنوبی جم

برخلاف فصل گذشته که نتایج فوق‌العاده و دور از انتظاری گرفتند، در فصل هجدهم با خروج تعداد زیادی از ستارگانشان افت محسوسی در عملکردشان داشتند و به جمع تیم‌های پایین جدول رسیدند. صحبت‌های جدی از جدایی مهدی تار تار از پارس جم بعد از ۳ سال شنیده می‌شود و احتمالا اگر سرمربی پارسی‌ها تغییر کند شاهد اتفاقات زیادی در این تیم خواهیم بود و جابجایی‌های زیادی در جمع نفرات تیم صورت می‌گیرد.

۳ خرداد: سیف‌اللهی، وینگر پارس جم در واکنش به مشکلات مالی این تیم اعلام کرد با ادامه این وضعیت او و خیلی از بازیکنان و کادرفنی این تیم جدا خواهند شد.

ماشین‌سازی تبریز

تیم دوم زنوزی در لیگ برتر که همیشه به چشم برادر کوچکتر دیده شده است در فصل بعد هم با محمدرضا مهاجری ادامه همکاری خواهد داد. اگرچه گفته شده بود باشگاه قصد دارد امتیاز خود را واگذار کند تا این لحظه هیچ خبری در این مورد نیست و احتمالا فصل بعد هم مالک تراکتورسازی تیم دومی در لیگ برتر دارد. اخباری از نقل و انتقالات باشگاه هنوز وجود ندارد و باید دید زنوزی که سعی دارد تیم قدرتمندی برای فصل بعد ببندد برای تیم دیگر تبریز چه برنامه‌هایی دارد. ستارگانی از این تیم از جمله دخسوس، کنعانی زادگان، زاهدی و... هم صحبت‌هایی از جدایی‌شان مطرح است.

نفت مسجدسلیمان

به هر سختی و زحمتی بود در لیگ برتر ماندنی شد و حالا باید از الان به فکر بستن تیم قدرتمند برای فصل بعد باشد تا انتهای فصل آینده شاهد تلاش برای بقا نباشد. شرط ماندن کریمی در نفت بقای این تیم در لیگ برتر بود که به خوبی به سرانجام رسید و باید دید در صورت ادامه همکاری چه تدابیری برای فصل بعد در اندیشه دارند. نفت تیم چندان پولداری نیست و نمی‌تواند ریخت و پاش آنچنانی داشته باشد.

۳ خرداد:  مشاور یکی از اعضای هیئت مدیره نفت مسجدسلیمان می گوید طی جلسه‌ای در روز گذشته با استعفای مدیرعامل این تیم موافقت نشد.

سپیدرود رشت و استقلال خوزستان

این دو تیم دیگر لیگ برتری محسوب نمی‌شوند ولی بازیکنان شاخصی در اختیار دارند که گزینه‌های جذابی برای تیم‌های لیگ برتری هستند و بعید است راضی شوند با تیم‌هایشان در لیگ دسته اول ادامه دهند پس احتمالا شاهد خروج بازیکنانی از این دو تیم خواهیم بود. بایرامی، بلبلی، کیانی و... ستارگان این دو تیم هستند که سودای جدایی دارند.

گل‌گهر سیرجان و شاهین شهرداری بوشهر

میهمانان تازه وارد لیگ برتر هم اگر بخواهند در اولین فصل حضورشان گزینه سقوط نبوده و حرکت آسانسوری بین دو لیگ نداشته باشند نیاز به تقویت و بستن تیمی در حد این مسابقات داشته باشند. باید دید توانایی مالی آنها برای بازار نقل و انتقالات تابستانی تا چه اندازه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.